Будь-яку
несправність автомобіля краще усунути на початковому етапі, аби не допустити ще
більших пошкоджень систем і механізмів. Для цього важливо вчасно помітити і
розпізнати несправність. Це стосується також випускної (вихлопної) системи,
оскільки її поломка впливає на продуктивність транспортного засобу, на викиди в
атмосферу, а також на здоров’я водія і пасажирів. У цій статті ми розкажемо, як
влаштована випускна система, які можуть бути причини поломки вихлопної системи,
які ознаки несправності випускної системи.

Конструкція і призначення випускної системи
Випускна система (вихлопна система), або як її ще називають, система випуску
відпрацьованих газів – це система автомобіля, оснащеного ДВЗ, призначенням якої
є відведення відпрацьованих газів із циліндрів двигуна, їх охолодження та
очищення, а також зменшення шуму від вихлопу.
Основними елементами випускної
системи є:
- випускний колектор: призначений для збору продуктів
згоряння, які виводяться з циліндра ДВЗ;
- гофра (сильфон): призначена для зниження
вібрацій, захищає кузов від резонансу та запобігає передчасному зносу
всієї системи;
- каталізатор (каталітичний нейтралізатор),
що знижує токсичність вихлопних газів шляхом їх окиснення та допалювання
незгорілих частинок;
- резонатор: призначений для зниження
температури вихлопних газів і швидкості їх руху;
- глушник: призначений для
мінімізації рівня шуму;
- лямбда-зонд:
призначений для вимірювання вмісту кисню у відпрацьованих газах і
регулювання складу паливно-повітряної суміші.
У двигунах із турбонаддувом до
конструкції випускної системи додається турбіна.
Функції випускної системи
- відведення продуктів згоряння з
циліндрів двигуна автомобіля;
- захист водія і пасажирів від
потрапляння відпрацьованих газів у салон машини;
- зниження рівня шуму від випуску
відпрацьованих газів;
- зменшення вібрацій, які передаються
на кузов і спричиняють його прискорений знос;
- зменшення впливу роботи двигуна на
екологію.
Причини поломки випускної системи
Вихід з ладу елементів випускної системи може бути наслідком різних факторів,
серед яких найчастішими є корозія, механічні пошкодження, температурні
деформації.
- Корозія елементів випускної
системи (глушників, каталізаторів, резонаторів, проміжних труб,
зварювальних швів кріплень) виникає через їх постійний контакт з вологою і
реагентами та через наявність конденсату всередині глушника і резонатора –
унаслідок значного перепаду температур.
- Механічні пошкодження, що
виникають унаслідок удару об перешкоду, руху нерівними дорогами тощо. Це
можуть бути вм’ятини, які порушують внутрішні перегородки в деталях, обрив
опор глушника тощо.
- Температурні деформації є
наслідком частих перепадів температури і виявляються втратою герметичності
з’єднань елементів, тріщинами, розривами.
Які ознаки свідчать про несправність випускної
системи?
- Надмірний шум вихлопних газів
Надмірний шум від вихлопу може
свідчити про корозію глушника, тріщини в трубі або пошкодження прокладки колектора. Будь-який
пошкоджений елемент випускної системи посилюватиме звук від вихлопу.
- Зниження потужності двигуна
Може виникати через
пошкодження каталітичного нейтралізатора, руйнування внутрішньої структури
резонатора, несправність лямбда-зонду, механічні
пошкодження вихлопної труби, які звужують її просвіт. Усе це призводить до
збільшення опору потоку газів.
- Чорний дим з автомобіля, кіптява на деталях
Може свідчити про витік у
трубі або пошкодження каталітичного нейтралізатора.
- Запах сірководню в салоні
Може свідчити про несправність каталізатора.
Може бути ознакою того, що
відірвалася одна з опор вихлопної системи або зламалася труба.
Ремонт випускної системи
Ремонт випускної системи залежить від характеру несправності. У більшості
випадків потрібна заміна пошкоджених запчастин, але є випадки, коли деталі
можна відновити – найчастіше методом зварювання.
Каталізатори і лямбда-зонди не
підлягають ремонту – лише заміні.
Статтю взято із сайту webshop-ua.intercars.eu