Наприклад: WAUBH54B11N111054
САЙЛЕНТБЛОКИ: ЯКИМИ ВОНИ БУВАЮТЬ ТА ЯКИЙ МАЮТЬ РЕСУРС 31 Груд 2024 в 13:06
Гумометалеві шарніри в автомобілі всюди. Вони широко використовуються в підвісці, системі кермування, а також у кріпленнях інших важливих агрегатів - тобто скрізь, де потрібно забезпечити рухомість з'єднань з високою надійністю, малою шумністю та певною пружністю. Іншими словами, сайлентблоки безпосередньо впливають на безпеку, точність маневрування та комфорт руху. Тому за станом цих деталей треба стежити та вчасно їх міняти.


Що таке сайлентблок

 

Так називають популярний у сучасній техніці (причому не тільки автомобільній) гумометалевий шарнір (РМШ), який завдяки еластичності гуми забезпечує рухомість деталей, які з'єднуються ним одна з одною. Нехай і у досить обмеженому діапазоні кутів чи переміщень, натомість, завдяки своїй конструкції, практично безшумно. Власне, silent block з англійської дослівно так і перекладається — «тихий блок».

 

У передній підвісці автомобіля знаходиться щонайменше 4 сайлентблоки, у задній їх може бути в кілька разів більше.




Як влаштований сайлентблок

 

Схематично класичні сайлентблоки складаються із зовнішньої та внутрішньої металевих обойм, простір між якими заповнений пружним демпфуючим наповнювачем: частіше спеціальною гумою на основі натурального або синтетичного каучуку, рідше – поліуретаном.

 

А оскільки наповнювач привулканізований або приклеєний до стінок втулок, з'єднані таким шарніром деталі переміщуються відносно одна одної тільки завдяки еластичності матеріалу. Тобто тертя ковзання, пов'язані з ним шум та підвищений знос повністю усуваються.

 

Ще одна перевага сайлентблока, окрім тихої роботи: він довго служить і не вимагає змащування чи іншої уваги з боку механіків. Потрібно лише періодично контролювати стан деталі. Поки гумометалевий шарнір цілий, він виконуватиме свою функцію.

 

Підбираючи форму і жорсткість пружної вставки, інженери домагаються необхідних параметрів сайлентблока. Одні гумометалеві шарніри знижують рівень вібрацій, які двигун чи агрегати трансмісії намагаються передати на кузов через кріплення чи підрамник. Інші забезпечують рухливість важелів підвіски або, скажімо, стабілізатора поперечної стійкості. Треті працюють на кручення, а четверті – на стиск або вигин. Іноді роль обойми виконує сам корпус деталі, рухливість якої забезпечує сайлентблок.

 

Сучасні технології проєктування дозволяють навіть надати сайлентблоку різну жорсткість в заданих напрямках. Чим активно користуються розробники шасі – складні гумометалеві шарніри дають можливість отримати високу плавність ходу у поєднанні з точним керуванням. Або домогтися повороту коліс на строго певний кут при нахилі кузова. Із сайлентблоками до інженерного побуту увійшов особливий термін — еластокінематика.

 

Який сайлентблок краще – гумовий чи поліуретановий

 

У випадку нових машин це питання за власників вирішують виробники. А ось на ринку запчастин вибирати відповідний виріб доводиться вже самотужки.

 

Поліуретанові шарніри продавці зазвичай позиціонують як спортивніший, тюнінговий товар. Мовляв, такі сайлентблоки набагато міцніші і жорсткіші, що дозволяє досягти неймовірного ресурсу за більш цікавої керованості. Зрозуміло, такий підхід відображається на ціні – подібні елементи коштують дорожче.

 

Фактично ж ідеальним буде той варіант, який повністю відповідає заданим характеристикам моделі автомобіля. Гнучкість еластичної вставки з науки повинна бути не великою і не малою, а оптимальною. Та й на ресурс сайлентблока куди серйозніше застосованого матеріалу впливає якість виготовлення деталі. Тому гума насправді нічим не гірша від поліуретану. Але водночас зазвичай дешевше.


Сайлентблоки: зліва – нерозбірні, праворуч – гумові розбірні втулки.

Скільки служать сайлентблоки

 

Як вже зазначалося, сайлентблоки не вимагають особливого догляду, але на їхній ресурс сильно впливають режим та умови використання автомобіля, а також місце встановлення деталі та її функціонал.

 

Опора двигуна або коробки, наприклад, при акуратній їзді може витримати і 200 000 кілометрів пробігу. А ось гумометалеві шарніри підвіски та системи кермування страждають сильніше і часом вимагають заміни ще до 100 000 км, особливо у тих водіїв, хто не береже автомобіль на поганих дорогах. Тому в прогнозуванні витрат у цій галузі розумно орієнтуватися на статистику відмов конкретної моделі з урахуванням зовнішніх умов та стилю водіння.

 

Продовжити термін служби сайлентблоків можна, якщо дотримуватись певних правил:

 

  • Проводити регулярне техобслуговування підвіски, змінюючи зношені рухомі деталі, а також амортизатори.
  • Уникати їзди сильно пересіченою місцевістю з вибоїнами і нерівностями. Якщо машина купувалась для поїздок на природу, варто бути обережними і не розганятися до високих швидкостей на бездоріжжі.
  • Підібрати якісніші втулки та ті, які відповідають специфікаціям автомобіля.
  • Відмовитися від агресивного стилю керування як на шосе, так і в місті.

Дотримання цих нескладних правил дозволить продовжити термін служби сайлентблоків. Своєчасне техобслуговування, змащування та та заміна зношених деталей допомагає уникнути частих ламань та збільшити безремонтний період користування машиною.

 

Що шкодить сайлентблокам

 

Крім надто агресивної їзди, особливо розбитими дорогами, є й інші фактори, які призводять до передчасного виходу гумометалевих шарнірів з ладу:

 

  • Рух із перевантаженням.
  • Попадання отруйних рідин та хімічних препаратів: пальне, олива, деякі протиожеледні реагенти агресивно руйнують еластичний елемент.
  • Неправильне встановлення: при заміні сайлентблоків потрібно монтувати їх виключно за інструкцією, а підвісні шарніри також затягувати в положенні, яке відповідає положенню кузова, коли автомобіль просто стоїть на дорозі. Тільки в цьому випадку сайлентблок працюватиме в межах пружної деформації гуми.
  • Екстремальні температури: аномальні спека та холод прискорюють деградацію пружної вставки, особливо гумової. І якщо, наприклад, подушка двигуна прикрита теплозахисним екраном від розпеченої системи випуску, видаляти його не варто.
  • Бездоріжжя: бруд і пил, які проникають в мікротріщини, викликають підвищений знос еластичного елемента, а вода, яка потрапляє в порожнини, на морозі також замерзає і намагається розірвати матеріал шарніра зсередини.

Коли треба міняти сайлентблоки

 

Зазвичай справність сайлентблок перевіряють візуально при регулярному технічному обслуговуванні. У зоні ризику знаходяться шарніри зі слідами пошкоджень на корпусі, тріщинами та розривами на еластичному елементі, а також сильно деформованою пружною вставкою.

 

Коли стан сайлентблока близько до критичного (що буває при несвоєчасній заміні), при русі автомобіля з'являться тривожні симптоми:

 

  • стукіт або скрип у підвісці;
  • зниження точності роботи системи кермування;
  • нестабільність на траєкторії у поворотах;
  • відведення автомобіля в бік на прямій;
  • підвищені вібрації;
  • порушення кутів встановлення коліс і, як наслідок, нерівномірне зношування шин.

Все це може говорити про надмірне зношування будь-якого гумометалевого шарніра або навіть відрив еластичного елемента від обойм. Якщо продовжувати їздити з розбитим сайлентблоком, це може спричинити аварійну ситуацію на дорозі. Зниження точності системи кермування та відведення автомобіля у бік можуть стати причиною серйозної ДТП і, як наслідок, великих фінансових витрат.

 

Сайлентблоки, як правило, нерозбірні, тому відновленню не підлягають. Існують, щоправда, кустарні способи реанімації виробів, проте на практиці вони служать після цього недовго. Тому за підозри на несправність вузол краще замінити. І не зволікати з цим, оскільки розбитий шарнір здатний викликати ланцюгову реакцію несправностей, завдаючи шкоди сусіднім деталям та кратно збільшивши вартість ремонту.


АвтоНова-Д