Електромобіль є гарним свідченням
того, що поняття «інноваційний» не завжди тотожне поняттю «складний».
Конструкція електрокара значно простіша, ніж будова автомобіля зі звичайним
приводом. У більшості моделей система приводу складається з електродвигуна,
комплекту батарей і кількох контролерів.
Розробники електромобіля
підрахували, що деталей у ньому в 6 разів менше, ніж у автомобілі з ДВЗ. Менше
деталей означає меншу кількість елементів, які потенційно можуть вийти з ладу
під час експлуатації авто. Тобто експлуатаційні витрати в електромобіля потенційно
менші, ніж у класичних автомобілів.
В електрокарі немає паливної
системи (а отже, немає паливних форсунок і сажового фільтра), немає моторного
масла, свічок, стартера, генератора. Заміна цих компонентів протягом усього
терміну експлуатації автомобіля виливається автовласнику в гарну копієчку.
Таким чином, вибір е-технологій дає реальну економію.
Як стверджують виробники
автомобілів, обслуговування корейського електромобіля Hyundai коштуватиме
власникові вдвічі менше, ніж обслуговування аналогічних моделей зі звичайним
двигуном. Виробники французького бренду Peugeot і німецького Volkswagen заявляють
про зниження вартості обслуговування електрокарів на рівні 30%.
Власне і все! На цьому перелік
того, що входить у регулярне сервісне обслуговування електромобіля, вичерпано.
Конструкція електрокара не містить зубчастого ременя, приводних пасів, моторної
оливи чи повітряного фільтра. Тож кошти, заощаджені на їх заміні, – це реальна
операційна економія. Крім того, це ще й реальна економія часу і зусиль, а отже,
обслуговування електромобіля менш проблематичне.
Звичайно, в електрокарі є деталі,
які підлягають заміні: це ліхтарі, амортизатори і компоненти гальмівної системи
тощо. Якщо лампи і амортизатори в ньому зношуються, як і в класичних
автомобілях, то термін служби гальмівних колодок і дисків значно більший.
Це пов’язано з тим, що
електромобілі мають дуже розвинену систему відновлення кінетичної енергії під
час гальмування. Система генерує електроенергію, знижуючи швидкість. Як
результат – водій рідше користується гальмівною системою, тож абразивні
елементи служать довше.
Найбільшу турботу в експлуатації
електромобілів викликає, звичайно ж, комплект бортових акумуляторів. Напевно,
кожен користувач акумуляторних пристроїв через деякий час помічав скорочення
часу автономної роботи смартфона або ноутбука. Також у випадку електромобілів
батареї піддаються природному розкладанню. Наприклад, Tesla визначає зниження
ефективності батареї у своїх автомобілях приблизно на 1 % на рік.
На ринку США було проведено низку досліджень, які показали реальне зниження продуктивності батареї в електромобілях. Для визначення ступеня деградації батареї в електрокарах автори звітів найчастіше використовують дані американської компанії Geotab, яка займається питаннями автомобілебудування. У 2020 році був опублікований детальний звіт про рівень деградації акумуляторів в електрокарах протягом 12 місяців. У дослідженні взяли участь десятки електричних моделей, а найвищі місця посіли такі автомобілі:
Своєю чергою, згідно зі звітом, до електрокарів з найвищим ступенем деградації акумуляторів за рік віднесено такі моделі:
На прикладі популярного Nissan
Leaf було перевірено, як просувався рівень деградації тягових акумуляторів у
екземплярів моделі різних років. У автомобілях з 2013 року зниження ККД батареї
в перший рік склало 3 %, а через сім років ступінь деградації склав 20 %.
Модель 2014 року також втратила 3 % ефективності після першого року, тоді як
через п’ять років погіршання досягло рівня 20 %. Автомобілі виробництва 2015
року втратили в середньому 6 % у перший рік ефективності, але через п’ять років
погіршання становило 18 %. Моделі 2015–2017 років втрачали в середньому близько
2 % ефективності на рік, а екземпляри 2019 року – менше 1 %. Це свідчить про
постійний розвиток технології виробництва тягових акумуляторів, що, як правило,
призводить до уповільнення процесу їх деградації.
Варто звернути увагу на фактори, які, згідно з дослідженнями, продовжують термін служби акумуляторів в електрокарах:
Другий доказ довговічності
акумуляторів, що використовуються в гібридних автомобілях, надійшов від Toyota.
Дизель-електрична технологія, розроблена японським брендом, використовує
батареї вже більше двох десятиліть. Незважаючи ні на що, донині більшість перших
Prius усе ще працюють від оригінальних акумуляторів. Як інженерам вдалося цього
досягти? Завдяки вміло використаній ємності комірки акумулятора. Акумулятор в
електромобілі ніколи не розряджається на 100 % і не заряджається на 100 %.
Зазвичай підтримується безпечний рівень заряду від 20 до 80%.
Загалом акумулятори в
електромобілях мають тривалий термін служби і не такі дорогі, як раніше.
Двигуни електромобілів мають
тривалий термін служби. Найпоширеніші дані про довговічність агрегатів
електроприводу коливаються від 30 до 40 тис. годин. Враховуючи, що статистичний
водій користується автомобілем кілька годин на день, середній термін служби
електродвигунів становить 15–20 років.
Електромобілі мають низку очевидних переваг перед транспортними засобами з класичними двигунами, серед яких можна впевнено назвати і обслуговування автомобіля. Важливі чинники – зменшення кількості регулярних сервісних процедур і розумні ціни на деталі.
© 2025 Овсійчук Ігор