Проблема тільки у тому, що рульовий механізм
закріплений на кузові нерухомо, а колеса підвішені пружно й під час руху
переміщуються у трьох площинах. Як з'єднати рухомі колеса та нерухомо
закріплений рульовий механізм?
До штока рульової рейки тяга кріпиться за допомогою
внутрішнього наконечника, до середньої тяги трапеції - за допомогою шарнірного
з'єднання. З важелем поворотного кулака тяги з'єднані через зовнішній рульовий
наконечник. Внутрішні наконечники та кульові з'єднання забезпечують рухомість
тяги у вертикальній площині - в іншому разі тяги би просто виламувалися, коли
автомобіль їде по нерівному покриттю. Зовнішній наконечник забезпечує рухомість
тяги та колеса у будь-якій площині - так привід може нормально працювати на
поворотах, ямах без ушкоджень.
Конструкція наконечника нагадує будову людського
суглоба: сфера пальця обертається всередині напівсферичного корпуса з
тефлоновою, капролоновою втулкою або мастилом, яке нівелює тертя металічних
елементів й дозволяє пальцю відхилятися на певний кут. Весь шарнір захищений
гумовим пильовиком. Така конструкція дозволяє точно з'єднати нерухомі та рухомі
елементи рульового управління.
Взагалі, рульовий наконечник - надійний, зносостійкий
елемент: пальці виготовляють способом лиття або штампування із спеціальних
сталей, кульові частини ретельно шліфуються, в якості вкладок використовуються
зносостійкі антифрикційні матеріали, корпус відливають під тиском та анодують,
щоб додатково захистити від корозії. Про тягу й казати нічого.
Так чому ж ці надійні елементи час від часу
примушують водіїв їхати на СТО?
Самі по собі рульові тяги не зношуються ніколи, хіба
що авто простоїть вічність на вулиці й просто згниє. Звичайно тягам “допомагає”
водій: різко влетів на бордюр на швидкості, вдарився об камінь - тяга
погнулася. Власне, корозія й деформація - це й усі можливі несправності
рульових тяг.
Однак погнуті тяги стають причиною інших
неприємностей - порушується розвал-сходження, кут повороту коліс, розриваються
пильники наконечників або вириває весь наконечник. Тому якщо ви наскочили на
щось велике, про всяк випадок відвідайте СТО й перевірте геометрію тяг. Якщо
погнулася одна тяга, замінити доведеться обидві.
Стан рульових наконечників залежить від одного
фактора - водія: як він їздить, з якою швидкістю, наскільки ретельно слідкує за
системою рульового управління. Ну й ще від стану доріг, тому що від “раптово
влетіти у яму в темряві” не застрахований ніхто.
Тому перший ворог рульових наконечників - “чудові”
дороги й водій, який по ним їздить. Через сильні удари не тільки тяги гнуться,
але й банально ослаблюється фіксуюча гайка - чим це загрожує, зрозуміло. Крім
того, сильний удар розриває пильовики, зміщує сферу, й та, в свою чергу,
разбиває втулку.
Розірваний пильовик - ворог номер два. Через розірваний пильовик в кульову потрапляє вода та бруд,
металічні елементи іржавіють, бруд діє як абразив, а вода поступово вимиває
мастило.
Несправності різних
елементів й вузлів рульового управління можуть проявлятися однаково: люфтами,
стукотом, вібраціями, тугим або розбовтаним кермом, биттям в кермо.
Припустити, що щось негаразд саме з рульовими
наконечниками можна, якщо:
• при русі “відбиває” у педаль газу;
• неголосно й дрібно стукає в області коліс при
повороті керма й коли автомобіль їде по нерівній дорозі;
• кермо обертається надто легко;
• ніяк не вдається відрегулювати розвал-сходження.
Щоб на 100% впевнитися, що наконечники зносилися,
треба припідняти авто або поставити на яму й покачати тяги вгору-вниз -
проміжок не повинен бути більше 1,5 мм. Можна попросити друга покрутити кермо й
поспостерігати за ходом наконечника - він не повинен бовтатися в посадковому
місці.
Отже, ми впевнились, що наконечники ушкоджені. Або
тяги погнулися. Або й те, й інше. В будь-якому разі, міняти доведеться.
Як це зробити:
1. Спочатку піднімаємо автомбіль, знімаємо передні
колеса, блокуємо кермо.
2. Ослаблюємо фіксуючу гайку, якою наконечник прикручений до тяги.
3. Якщо є шплінт, знімаємо його з гайки пальця наконечника (шплінт - це
фіксуючий елемент, схожий на жіночу шпильку-невидимку).
4. Відкручуємо гайку, яка кріпить наконечник до поворотного кулака (на пальці).
5. За допомогою знімача для кульових витискаємо
рульовий наконечник: роз'єм знімача максимально щільно заганяємо під гуму
наконечника й підтягуємо гайку до кінця. Якщо палець сидить дуже щільно, можна
акуратно постукати по вушку важеля молотком. Якщо знімача немає, є план Б:
беремо молоток й ломик (або другий молоток) й робимо все те ж саме.
6. Перед тим як зняти наконечники з тяги, поставте на ній мітки - коли ви
будете ставити нові елементи, мітки підкажуть, до якого рівня треба накрутити
новий наконечник. Це потрібно для того, щоб ви змогли нормально доїхати до СТО
й відрегулювати розвал-сходження.
Є й простіший спосіб відмітити положення
наконечників - просто порахуйте кількість обертів, коли скручуєте їх, й
запам'ятайте.
7. Далі знімаємо пильовики, відкручуємо тяги від
рейки.
8. Нові тяги й наконечники встановлюємо в зворотньому порядку, попередньо
змастивши нарізь на тягах пальці.
Як бачите, замінити тяги та наконечники самостійно
не так вже й складно. Але тільки якщо:
• у вас є необхідний спецінструмент;
• ви придбали якісні наконечники і тяги.
Якщо ні - краще не експериментуйте та їдьте на СТО,
де вам оперативно встановлять рульові тяги.
© 2025 Овсійчук Ігор