Бензинові двигуни зі зменшеним об’ємом, які сьогодні
домінують у сегменті міських і компактних автомобілів, виробляють сажу, іноді
навіть у великих кількостях. Це пов'язано з тим, що при величезному
навантаженні на маленький двигун з прямим впорскуванням паливо і повітря не
змішуються ідеально, і в циліндрах утворюються зони надлишку палива. І саме з
них в процесі згоряння утворюється сажа. Яке відношення має олива до сажі?
Виявляється, що дуже велике. З одного боку, її склад може дещо зменшити
утворення частинок сажі. З іншого боку, вона повинна мати диспергуючі
властивості. Справа в тому, що сажа з камери згоряння також потрапляє в оливу і
певною мірою забруднює її. Хороші оливи мають відповідні диспергуючі
властивості, які дозволяють досить великій кількості сажі залишатися в
суспензії у високодисперсному вигляді. Таким чином, забруднена олива може
циркулювати і не забивати канали або масляний фільтр, що могло б мати погані
наслідки для всього двигуна.
Диспергування сажі в оливі також захищає ланцюг
газорозподільного механізму. Сажа, про яку йде мова, має тенденцію осідати в
різних місцях двигуна, включаючи ланцюг ГРМ. Це особливо шкідливо в області
штифтів, що з'єднують ланки ланцюга, оскільки призводить до їх зносу.
Мінімальні зазори на окремих штифтах, помножені на кількість штифтів, можуть
«розтягнути» ланцюг настільки, що це буде неможливо компенсувати за допомогою
натягувача. Це призводить до порушення фаз газорозподілу, а також до ризику
перескакування ланцюга. У найгіршому випадку відсутність синхронізації
розподільчого і колінчастого валів може призвести до удару поршня об клапани, і
вартість ремонту буде значною. Олива з сильними диспергуючими властивостями, а
також правильно підібраний пакет протизносних присадок запобігає накопиченню
нагару в критичних місцях і додатково захищає ланцюг від подовження.
Ще однією серйозною проблемою, над якою досі
борються конструктори двигунів внутрішнього згоряння, є явище передчасного
займання LSPI. Найчастіше його можна спостерігати в діапазоні низьких обертів
(1500-2000 об/хв), коли двигун сильно навантажений і має сильний наддув
повітря. Такі умови виникають, коли ми різко натискаємо на педаль газу під час
їзди на малих обертах двигуна.
Оскільки частка автоматичних коробок передач з кожним роком збільшується, водій
перестає впливати на частоту обертання двигуна. Коробки передач завжди прагнуть
знизити оберти двигуна до найнижчого можливого рівня, а потім, після натискання
на педаль акселератора, двигун деякий час працює в таких несприятливих умовах.
Передчасне займання, яке може тоді статися,
викликане, серед іншого, не згорілим паливом та тліючим частинки оливи в камері
згоряння. LSPI призводить до ударів поршня об гільзу циліндра, що призводить до
серйозних пошкоджень двигуна. Оливи, що зменшують ймовірність виникнення
передчасного займання, мають формулу, що обмежує утворення цих частинок, які
можуть тліти в циліндрі, і додатково мають вогнегасну дію на паливо, розведене
в оливній плівці на поверхні циліндра або кільцях. Ці властивості оливи значно
зменшують частоту виникнення LSPI.
Як бачите, всі ключові
вимоги до олив мають під собою раціональне підґрунтя, і нехтування ними може
мати прямий негативний вплив на роботу двигуна або помітно (іноді напрочуд
швидко) прискорити його знос. Сучасні двигуни є дуже складними і вимагають
найсучасніших олив, підібраних відповідно до вимог виробника. Тому важливо
суворо дотримуватися інструкції з експлуатації. Експерименти типу «я завжди
використовував і завжди буду використовувати оливу 5W-50» без урахування вимог
виробника можуть призвести до пошкодження двигуна.
© 2025 Овсійчук Ігор