Як зберегти акумулятор у спеку, ми
замислюємося рідко, вважаючи, що головні проблеми у цього недешевого
автокомпонента трапляються взимку. Тим часом, літні умови несуть для АКБ не
менше загроз.
Якщо ви задумалися, як зберегти акумулятор у спеку, значить, швидше за все у вас вже є певні підозри на цей рахунок. А якщо ж батарея демонструє явні проблеми в літній період, значить, стан джерела струму дійсно не дуже. Тому так важливі профілактичні заходи, точніше – елементарний контроль за АКБ у спеку.
Дійсно, в зимові холоди все простіше: найменші
недоліки акумулятора проявляються яскраво і негайно. А влітку навіть несправна
або посаджена АКБ зазвичай продовжує виконувати свої головні функції, маскуючи
проблеми – адже і старт двигуна в спеку легкий, і численні споживачі на борту ніхто не активує.
Тому проблеми акумулятора влітку залишаються
непоміченими, поглиблюються, розвиваються і приводять зрештою до сумного
результату – передчасної заміни цього недешевого компонента.
Як вже сказано, не в особливостях споживання
струму, які як раз-таки щадні, а в температурному режимі експлуатації.
Дозволимо собі нагадати, що робота
свинцево-кислотних акумуляторів як хімічних джерел струму багато у чому
залежить від температури. Найсприятливіший діапазон – близько 20 – 25 ℃.
З одного боку, низька температура уповільнює процеси електролізу, через
підвищення опору електроліту, ускладнюючи зарядку і віддачу енергії. З іншого –
висока температура деякі процеси активізує, що в підсумку призводить до
зниження характеристик і скорочення терміну служби АКБ.
• Влітку
температура у підкапотному просторі легко досягає 100 ℃. Це
шкідливо для АКБ, але зробити з цим нічого не можна;
• Через
підвищену температуру збільшується ймовірність критичного википання води з
електроліту. Частина пластин, яка оголилась, приходить в непридатність, і
ємність АКБ падає. За рівнем в банках потрібно стежити, адже навіть у
“необслуговуваних” батарей зазвичай є пробки, через які можна долити
дистильовану воду;
• Завдяки
легкому пуску двигуна влітку водієві важче помітити, що акумулятор хронічно
недозаряжается (наприклад, через несправність генератора). Постійне перебування
батареї в такому стані призводить до її сульфатації, втрати ємності і
передчасного виходу з ладу. Ступінь заряду потрібно періодично контролювати;
• При
високій температурі батарея більше схильна до саморозряду під час простою автомобіля.
Влітку це врешті-решт призводить до хронічного перебування батареї в напіврозрядженому стані, що загрожує її
передчасним виходом з ладу. Влітку потрібно особливо уважно стежити за чистотою
корпуса акумулятора;
• У
спеку вища
ймовірність виходу з ладу регулятора напруги. Якщо він завищує напругу, водій
може цього і не помічати. Тим часом, це призводить до перезаряду АКБ, і як
наслідок – до її передчасного виходу з ладу. При будь-якому заїзді на СТО варто
звертатися до електрика за експрес-діагностикою, це не буде коштувати дорого.
Явний перезаряд можна “вирахувати” по часто перегораючим лампам фар і
габаритів.
Якщо ви хочете, щоб ваш акумулятор прослужив
довше, перестаньте ділити сезони на сприятливі і не сприятливі. Навантажень на акумулятор
потрібно уникати, бортове електрообладнання періодично перевіряти і
підтримувати в справному стані. Якщо особливо не морочитися з цими моментами,
батарея прослужить свої мінімальні два-три роки – що ж, теж варіант, але вам
доведеться замінювати недешеве джерело струму частіше.
© 2025 Овсійчук Ігор