Найважливіша роль моторної оливи полягає, звичайно, у
створенні оливної плівки між поверхнями сполучених компонентів двигуна. Таким
чином, тертя зводиться до мінімуму, обмежуючись лише втратами енергії внаслідок
дії оливної плівки.
Виробник відповідного двигуна вказує відповідну в'язкість
оливи в інструкції з експлуатації автомобіля. Не вибирайте оливу з в'язкістю,
відмінною від рекомендованої виробником, оскільки це призведе до зносу двигуна.
Оливи для новітніх двигунів внутрішнього згоряння мають дедалі меншу в'язкість,
що ще більше зменшує тертя між деталями, які контактують. Найважливішими
компонентами двигуна, що потребують змащування, є: кулачки та штовхачі,
поршневі кільця, головки циліндрів, корінні підшипники, підшипники колінчастого
та розподільчого валів.
Основним забруднювачем в такому випадку буде сажа. Хороші
оливи мають дуже високу диспергуючу здатність, тобто здатність поглинати сажу,
транспортувати її та не давати злипатися в більші "грудки" або
утворювати потужніші відкладення. Олива також повинна нейтралізувати кислі
продукти згоряння (наприклад, сірку) і захищати компоненти двигуна від корозії.
Маються на увазі варіатори фаз газорозподілу або гідравлічні
натягувачі. Якщо олива не може створити в них робочий тиск досить швидко, це
позначиться на гнучкості, прискоренні та... рахунку на заправці.
Тому дизельні двигуни з сажовими фільтрами (DPF, FAP)
вимагають використання спеціальних олив нового покоління. Це оливи LowSAPS,
також відомі як малозольні оливи. Назва походить від слів Low Sulphated Ash,
Phosphorus, Sulphur - малосульфатна зола, фосфор, сірка.
Іншими словами, це явище, пов'язане із займанням
паливно-повітряної суміші під час такту стиснення, що відбувається до
фактичного займання, ініційованого іскрою від свічки запалювання. Передчасне
займання спричиняється незгорілими тліючими частинками оливи або все ще
палаючим надлишком пального в камері згоряння.
Ефект LSPI призводить до ударів гільзи поршня об гільзу
циліндра, що призводить до серйозних пошкоджень двигуна. Крім того, при високих
навантаженнях на двигун і високих вимогах до потужності, при прямому
впорскуванні пальне і повітря не змішуються ідеально і створюються зони
надлишку пального. В процесі згоряння утворюється сажа. Сажа завдає більше
"шкоди", ніж можна подумати на перший погляд. Сажа у вихлопних газах
викликає потребу в системах сажових фільтрів (GPF). Сажа з камери згоряння
також потрапляє в оливу і забруднює її. Це, своєю чергою, вимагає підвищення
здатності оливи диспергувати сажу, щоб зменшити ефект збільшення решток
забруднень.
Вищезазначені пункти є лише прикладами справжніх функцій
моторної оливи. У випадку з популярними, старими двигунами, використання
новішої оливи (якщо вона відповідає специфікаціям виробника), звичайно, не є
обов'язковим, але може добре спрацювати. На жаль, в іншому випадку така свобода
дій вже не може бути застосована. Технологічний прогрес нових конструкцій, а
також розвиток систем очищення вихлопних газів накладає специфічні вимоги,
нехтування якими зазвичай призводить до скорочення терміну служби силового
агрегату, системи очищення вихлопних газів, а також до погіршення
експлуатаційних характеристик і збільшення витрати пального.
© 2025 Овсійчук Ігор