Головна відмінність
CVT (Continuously Variable Transmission, «постійно мінливій трансмісії») від
інших КПП - у відсутності чітко зафіксованих «передач». Здатність варіатора
плавно змінювати передатні відношення, дозволяє двигуну повністю розкрити свій
потенціал, по максимуму і в широкому діапазоні реалізувати тягові здатності.
Первинний і вторинний вали такої коробки - це конусні шківи змінного робочого
діаметру, з'єднані «ременем»: сталевим пластинчастим ланцюгом або стрічкою.
• динаміка розгону;
• плавність ходу;
• двигун завжди працює в оптимальному режимі.
• нелюбов до навантажень
(небажано буксувати, буксирувати; на деяких моделях електроніка не дає навіть
переїжджати бордюри);
• боязнь перегріву;
• особливу вередливість до якості і вчасній
заміні трансмісійного масла.
Втім, виконання
останнього пункту є обов'язковим для всіх типів КПП. Але головним мінусом
безступінчастого варіатора вважається його низька ремонтопридатність: в разі
поломки, нібито, допомагає лише заміна. Чи це так? Розберемося.
Найбільш широкого
поширення набули варіатори виробництва японської компанії Jatco. Ними
оснащуються автомобілі альянсу «Рено-Ніссан-Міцубісі», PSA ( «Пежо-Сітроен»),
Fiat Chrysler і навіть АвтоВАЗу. Свої агрегати тільки у Honda і Subaru, плюс
Toyota використовує CVT підконтрольної їй компанії Aisin.
«Джатко» - один з
піонерів застосування безступінчастої трансмісії: перше покоління її варіаторів
почали встановлювати в кінці 90-х років на малолітражки Nissan для внутрішнього
японського ринку. Але вже в другій генерації з'явилися трансмісії для більш
важких машин: JF010E для 3,5-літрового кросовера Murano.
Приклад наведено
неспроста: саме сумний досвід власників цього потужного кросовера послужив
приводом для нарікань і навіть розчарувань в безступінчастій трансмісії. Однак,
здебільшого, причиною передчасного виходу CVT з ладу був людський фактор:
несвоєчасна заміна масла або використання невідповідних аналогів, порушення
правил експлуатації і перегрів КПП. Експлуатація цього ж агрегату в парі з тим
же двигуном, але на інших моделях, проходила без особливих проблем.
Зрозуміти, що варіатор
несправний, можна за такими ознаками:
• Гул під час руху;
• Пробуксовування;
• Немає прискорення;
• Поштовхи, ривки при перемиканні між режимами.
Відновлення
безступінчастого варіатора - одна з найскладніших процедур, що проводяться з
автомобілем. Дуже складно без відповідного досвіду встановити справжню причину
поломки (навіть за кодами помилок, знятих сканером). Важливі послідовність дій,
моменти затягування та інші регламентні моменти, про які можуть знати тільки
професіонали. Потрібен спеціальний інструмент, в тому числі - вимірювальний.
Також слід міняти
ремінь при кожному ремонті. Часто рекомендується навіть профілактична заміна
при відсутності проблем - через зношування контактної поверхні.
Пакети фрикційних
дисків, гідротрансформатори теж зношуються і можуть вимагати ремонту.
Крім того, з ладу
можуть вийти електронні компоненти варіатора, елементи управління і виконавчі
пристрої.
© 2025 Овсійчук Ігор