Середній ресурс стартера становить 70-200 тисяч кілометрів —
в принципі, це цілком надійний пристрій. Проте і стартери зношуються.
Найчастіше в стартерах ламаються втягувальне реле, щітковий
вузол, якір. Про несправності цих вузлів або їх деталей, а також інших
елементів говорять такі ознаки:
• Неправильно працює реле активації механізму або вимикального
пристрою запалювання.
• Несправності втягувального реле: обрив обмотки, коротке
замикання.
• Несправність якоря, замикання в обмотках стартера.
• Також причинами непрацюючого стартера можуть бути:
розряджений або несправний акумулятор, обрив або поганий контакт кабелів живлення
стартера, окислення контактів.
Несправні елементи стартера потрібно замінити, обірвану
обмотку перемотати. Привести в порядок проводку і контакти, зарядити або
замінити акумулятор.
Тут проблеми механічного характеру: пробуксовує обгінна муфта, вийшов з ладу важіль, що відповідає за деактивацію муфти, зношене повідцеве кільце, буферна пружинка, приводний пристрій залипає на осі якірного елемента.
Щоб усунути
перераховані вище несправності, стартер знімають, розбирають, ремонтують або
змінюють зношений елемент.
Клацання говорять про те, що втягувальне реле працює, але механізм не запускається.
• Щітковий механізм критично зношений або щітки залипають.
• Замкнуло ізольований тримач щіткового вузла.
• Обрив в електроланцюзі статора або якоря.
• Підгорає коллекторний пристрій.
• Замикання в обмотці якоря або статора, замикання між
пластинами колектора.
• Плюс, причина може бути в розрядженій АКБ, окислених кабелях
АКБ, ослаблих контактних гвинтах втягувального реле.
• Щоб знайти обриви, потрібно продзвонити весь електроланцюг.
• Зношені елементи слід замінити.
• Замикання можна усунути, перемотавши обмотку відповідного
елемента.
Для діагностики тягового реле і обривів обмотки знадобиться
мультиметр або, відповідно, вольтметр.
Несправність втягувального реле — обрив або поганий контакт
фіксувальної обмотки. Також винуватцем такої поведінки стартера може бути замок
запалювання, а точніше, вимикач запалювання.
Крім того, реле може вередувати, якщо зріс опір ланцюга
живлення стартера. Це може бути пов'язано з окисленням контактів акумулятора.
Якщо причина в реле, його потрібно замінити. Якщо в опорі —
контакти необхідно зачистити і добре затягнути.
Такі звуки означають, що шестерня не ввійшла в зачеплення з маховиком.
Може бути пошкоджена шестерня обгонів муфти або бендикс — зносилися пружинки або ролики, висохло мастило, з'явилися задирки на зубцях шестірні. Крім того, шестерня і/або контактні елементи на замку можуть бути неправильно відрегульовані.
• Зношені елементи замінити. Невеликі задирки на шестерні
можна спробувати відшліфувати, але якщо пошкодження істотні, краще замінити
деталь. Заодно варто перевірити зубчастий вінець маховика.
• Неправильно відрегульовану шестерню відрегулювати і
налаштувати правильне замикання контактних елементів.
Справний стартер відключається після того, як завівся мотор.
Якщо стартер не вимикається:
• Заклинило приводний важіль на валу якоря або залипнули
контакти втягувального реле. Стартер розібрати, дефекти усунути.
• Замкнуло контактні елементи у вимикачі запалювання. Замінити
контактну групу.
• Замикання в обмотці стартера,заклинило пристрій. В цьому
випадку допоможе тільки заміна стартера.
• Зміна положення стартера (перекіс), якщо ослабли кріплення.
Потрібно правильно і надійно закріпити стартер.
• Неполадки замка запалювання: знос пружинок, заїдання замка.
• Стартер погано зафіксований. Ця проблема діагностується
просто — похитайте стартер рукою. Якщо є люфт, підтягніть гайки.
• Зношена опорна мідно-графітова втулка, підшипники, шийки на
валу якоря. Зношені елементи потрібно замінити.
• Повний або частковий знос зубців шестерні або вінця
маховика. Щоб усунути цю несправність, доведеться повозитися — замінити маховик
і вінець маховика.
• Банальна, але неочевидна причина: стартер може бути просто
брудним. Тому змінна муфта переміщається неправильно, і шестерня не
повертається на місце.
• У цьому випадку досить ретельно очистити вал і змастити
його.
• Крім усього перерахованого, нехарактерні звуки може давати
деформована вилка ковзної муфти, ослаблений фіксатор тягового реле,
пошкоджена кришка.
• Зношені або деформовані деталі потрібно замінити, ослаблені
кріплення — підтягнути.
Якщо ви досконально не знаєте пристрій і принцип роботи
стартера, для діагностики і ремонту варто вибрати хорошого фахівця. Це перше і
найвірніше рішення.
Фахівці дотримуються правильної послідовністі дій, алгоритми
розбирання-збирання вузлів, мають допуск до роботи з високою напругою і
спеціальний інструмент для таких робіт.
Спеціалізовані автосервіси оснащені професійним обладнанням
для діагностики і необхідними інструментами для ремонту. Таким чином знижується
ймовірність пошкодження стартера при демонтажі і монтажі, а от імовірність, що
ремонт буде якісним, підвищується.
© 2025 Овсійчук Ігор