Автомобіль невпинно тягне кудись убік, кермо постійно
потрібно тримати двома руками, а головне, гуму почало «під'їдати» з боків і
скоро її прийдеться замінити? Швидше за все, у вашої машини проблеми з кутами
установки коліс, або, як частіше говорять, розвалом-сходження.
Встановлювати колеса не точно під 90°, а з невеликим
відхиленням, почали задовго до автомобільної ери. На каретах минулого їх
розміщували назовні верхньою частиною, щоб бруд не потрапляв на пасажирів, а
самі диски не звалювалися з осі. Робили це, зрозуміло, на око. Про керованість
або знос шин не замислювалися – і швидкості були не ті, і матеріали.
Якщо бути точними, кути установки коліс – не єдина причина
передчасного зносу автомобільних покришок. Причиною пошкодження протектора може
бути регулярний неправильний тиск в шинах:
• Надмірний – тоді покришка зношується в центрі;
• Знижений – покришка сточується з боків.
А от у випадку, якщо протектор стирається тільки з одного боку колеса, причину потрібно шукати в сход-розвалі. Так, в теорії причиною «жування гуми» може стати і балансування, і проблеми з маточиними підшипниками, самими маточинами або навіть ШРКШ. Але на практиці такі ситуації виникають досить рідко і не можуть протікати непомітно для водія, на відміну від неправильних кутів. Особливо, якщо розвал або сходження відхилилися від правильних значень симетрично, на обох колесах одночасно.
Втім, навіть якщо автомобіль не тягне вбік, зрозуміти, що зі
схід-розвалом не все гаразд, можна за такими симптомами:
• Вереск гуми при проходженні поворотів (навіть не дуже
крутих і на невеликій швидкості);
• Підвищений шум від покришок;
• Втрата курсової стійкості, «рискання» на нерівній дорозі;
• Туге кермо, яке погано повертається після повороту;
• Неправильне положення спиць керма;
• Погіршення накату;
• Збільшення витрати палива.
Останні два пункти, як правило, пов'язані між собою і є
наслідком неправильного сходження, яке набагато швидше псує гуму, ніж розвал. В
особливо запущених випадках, на сухій дорозі, іноді досить пари сотень
кілометрів для того, щоб повністю вивести покришку з ладу.
Регулювання кутів установки коліс найчастіше проводиться за
трьома параметрами:
1. Розвал – положення колеса відносно вертикальної площини.
Його значення залежить від типу підвіски. У частині автомобілів він позитивний,
як і в доісторичних каретах – тобто, вгорі колія трохи ширша, ніж знизу. Але не
у тих, які оснащені підвіскою «Макферсон» – тут розвал нульовий або негативний.
2. Сходження – положення щодо горизонтальної осі. У
більшості сучасних машин воно позитивне: колеса трохи зближуються передніми
краями.
3. Кастер – кут нахилу осі повороту. Цей показник позитивний, і сильно: у звичайних машин від 6°, а у спортивних – ще більше.
У багатьох сучасних автомобілів регулювання кутів коліс
здійснюється не тільки на передній, а й на задній осі, і процедурою цієї не
слід нехтувати: вона так само здатна впливати і на стійкість автомобіля, і на
рівномірний знос гуми.
Перед тим, як відправитися на розвальний стенд, власнику автомобіля необхідно відвідати слюсарний пост. Навіть у самого досвідченого майстра не вийде якісно відрегулювати параметри в разі зносу і, як наслідок, люфту в таких деталях:
• Рульові тяги і їх наконечники;
• Кульові опори;
• Важелі;
• Втулки і стійки стабілізатора;
• Сайлентблоки важелів і амортизаторів;
• Опорні підшипники.
Також необхідно, при наявності, усунути витік технологічних
рідин: в першу чергу, масел і палива. Крім того, що це саме по собі небезпечно
і не є штатною ситуацією, масло або пальне, потрапляючи на гуму елементів
підвіски, швидко виводять їх з ладу, а значить, зводять нанівець роботу по
установці кутів коліс.
© 2025 Овсійчук Ігор