Тривожні звуки, так чи інакше пов'язані з рульовим
керуванням, неоднорідні. Поділити їх можна на чотири категорії:
• Стук;
• Шум;
• Скрип;
• Вереск.
Стук - абсолютний лідер серед поломок рейки. Він може
проявлятися при повороті, може віддавати в кермо при проїзді нерівностей на
швидкості 40-50 км/год. При цьому чуються тихі, середньої тональності (не
дзвінкі і не глухі) звуки в нижній частині моторного відсіку.
Основними причинами стуку є:
1. Слабке затягування кріплення рульового механізма;
2. Люфт внаслідок зносу
опорної втулки;
3. Люфт в підшипниках вала
рейки;
4. Збільшення зазорів через
зношування деталей: зубців або антифрикціонної накладки.
Знос компонентів рульового управління, крім природнього
старіння, може бути викликаний пошкодженням захисних кожухів (пильників) і
попаданням всередину бруду. Втім, іржа на внутрішніх деталях може виникнути і
при справних ущільненнях - від конденсату, що утворюється при перепадах
температур.
Такі звуки при обертанні керма найчастіше викликані
наступними причинами:
• Корозія
підшипників;
• Попадання
повітря в систему гідропідсилювача керма внаслідок її негерметичності або
критично низького рівня в бачку.
Цей звук можна почути під час обертання керма в одну
сторону. Він може виникнути після удару колесом о бордюрний камінь, або при
потраплянні колеса у глибоку яму на швидкості. Такі пошкодження призводять до
вигинання валу. У цих випадках, на жаль, заміна валу неминуча.
Свист при повороті автомобіля, як правило, відчувається при
недостатньому натягу або намоканні ременя, що приводить в рух ГУР, при
проблемах зі шківами або натяжними роликами.
Слід зауважити, що досить часто причиною звуків, схожих на
несправності рейки, бувають інші вузли автомобіля:
• Колеса,
які потребують балансування;
• Зношені гальмівні супорти.
• Амортизатори і їх опорні
підшипники;
• ШРКШи;
• Сайлентблоки і інші
елементи підвіски.
Щоб переконатися, що джерелом сторонніх звуків є саме рульова рейка, необхідна діагностика. Найбільш повно і якісно її проведуть на станції технічного обслуговування, але, якщо немає можливості туди потрапити, можна спробувати виявити причину самостійно.
Попросіть помічника покрутити кермом на місці і послухайте - знизу і при відкритому капоті - звідки виходять шуми. Перевірте цілісність гумових пильників, переконайтеся у відсутності течі масла з магістралі гідропідсилювача. Воно дещо відрізняється від моторного або трансмісійного - має характерний червоний колір і більш рідку консистенцію.
У деяких випадках усунути шуми також можна своїми руками.
Для цього потрібно:
• Затягнути
регулювальний болт рейки, правильним моментом згідно з інструкцією до вашого
автомобіля;
• Перевірити
і при необхідності затягти ремінь ГУР;
• Перевірити
рівень рідини в бачку гідропідсилювача і при її нестачі - долити.
Якщо рідина була відсутня в бачку повністю, перед початком
експлуатації необхідно прокачати гідропідсилювач. Для цього, на обертах двигуна
близько 2000, по черзі повертайте кермо до відмови в різні боки до полегшення
обертання.
Однак далеко не у всіх випадках ремонт можна здійснити в гаражних умовах - навіть якщо, як вам здається, ви маєте достатні слюсарні навички. Та й правильність діагностики безпосередньо залежить від досвіду і кваліфікації того, хто її проводить - майстер СТО зробить це краще, ніж простий водій. А пропущена несправність - це неякісна деталь, яка продовжує «працювати» у вашому автомобілі і шкодить не тільки собі, а й справним вузлам, які з нею пов'язані.
Звернення на кваліфіковане СТО - це не тільки впевненість у
правильному діагнозі, але ще й економія. Адже в більшості випадків рейку, насос
гідропідсилювача та інші вузли рульового управління не обов'язково міняти, а
досить відремонтувати. Наприклад, зіпсований навіть глибокою корозією шток, можна відшліфувати, а
зношений корпус рульової рейки підлягає гільзуванню. Це не кажучи вже про течі,
для усунення яких часто досить ремонтного комплекту і пари умілих рук.
Крім того, без звернення на профільне СТО практично неможливо провести необхідні процедури, пов'язані з ремонтом рульового управління: калібрування датчиків, якщо автомобіль оснащений електропідсилювачем (EPS), регулювання рульового механізму, і, звичайно ж, обов'язковий при будь-яких маніпуляціях з рульовими тягами схід-розвал.
© 2025 Овсійчук Ігор