Їздити на авто з несправною підвіскою — все одно, що
намагатися ходити з травмованою ногою: нестабільно, незбалансовано, небезпечно.
Якщо пересуватися повільно, то, в принципі, нормально. Але який тоді сенс?
Власне, тому в перших автомобілях амортизаторів і не було—
їздили вони повільно, і ресори цілком успішно гасили коливання.
З часом швидкості росли, і амортизатори стали необхідними.
Адже комфорт для водія і пасажирів на нерівностях — далеко не головне завдання
амортизаторів.
Головне завдання амортизатора — утримувати колесо в
постійному контакті з дорогою при розгоні, гальмуванні і на поворотах. Без
амортизаторів автівка при гальмуванні клювала б носом, задні колеса відривалися
б від землі, а на повороті кожен водій міг би виконувати трюк "їзда на
двох колесах".
Крім того, амортизатори:
• гасять
поштовхи від дороги через елементи підвіски. Наприклад, на пружинах автомобіль
підстрибував би, як м'ячик, на кожній купині і після цього ще довго
розгойдувався. Амортизатор ж демпфує такі коливання;
• нівелюють
вібрації від кузова;
• забезпечують
нормальну керованість.
Таким чином, амортизатори забезпечують безпеку руху,
керованість, захищають елементи ходової і рульового від зайвих навантажень і
створюють комфорт для водія і пасажирів.
Амортизатори справляються зі своїми завданнями завдяки
конструкції і принципу роботи.
Елементарна будова амортизатора:
• корпус;
• колба
(циліндр), наповнена маслом;
• шток з
поршнем.
Звичайно, амортизатори сучасних автомобілів влаштовані дещо складніше, але щоб розуміти принцип роботи, схеми досить.
У сучасних авто застосовуються однотрубні чи двотрубні
амортизатори двосторонньої дії, тобто стиснення і відбій.
Зараз автовиробники ставлять демпфувальні пристрої двох
видів: масляні і газомасляні.
Коли колесо наїжджає на перешкоду, шток амортизатора рухається вниз, поршень видавлює через клапани масло з нижньої камери в верхню. Коли колесо потрапляє в яму, масло опускається вниз. Через клапан стиснення масло потрапляє в компенсаційну камеру між робочою камерою і зовнішньої камерою, наповнену повітрям.
Компенсаційна порожнина — основний недолік масляних
амортизаторів. У ній масло нагрівається і закипає, і амортизатор втрачає свої
властивості.
Масляні амортизатори вважаються м'якими та комфортними. Вони
ідеальні для "марафонів" — спокійного подорожі на далекі відстані,
але для активної міської їзди з постійними прискореннями-гальмуваннями вони не
підходять, тому що швидше і частіше закипають. Ще з плюсів: надійні і недорогі.
Газомасляні (в народі газові) вважаються покращеною версією
масляних пристроїв. Газ не дозволяє маслу пінитися під час інтенсивної
їзди. Вважаються золотою серединою: підходять і для спритного міського ритму, і
для подорожей по трасі, краще тримають дорогу на "гребні". Дорожче
масляних в середньому на 15-20%.
Сперечатися, які амортизатори кращі, можна нескінченно.
Автовиробники вибирають для своїх авто оптимальні пристрої — за
технічними експлуатаційними характеристиками, ціною, ремонтопридатностю і
т.д.
Як і за будь-яким іншим пристроєм або агрегатом в автомобілі, за амортизаторами потрібно стежити. Тим більше, що більшість з них ремонтопридатні — важливо вчасно помітити ознаки несправності і звернутися до фахівців.
Master-Service
© 2025 Овсійчук Ігор