Місце фільтра – між бензобаком і двигуном перед насосом (або
перед карбюратором в старих автомобілях). Через фільтрувальний матеріал під
тиском проходить бензин (дизпаливо), очищаючись від домішок перед подальшим
використанням. У фільтрах для дизельних двигунів встановлено ще й мембрана
для відділення води, а також систему підігріву, яка забезпечує плинність
дизпалива при мінусових температурах.
Очистити найдрібніші пори фільтра від забруднень ні в
домашніх, ні в промислових умовах неможливо, тому при виробленні ресурсу (або
раніше, при критичному забрудненні) фільтр просто змінюють на новий, а старий
здають на утилізацію.
В першу чергу чистота бензину важлива для форсунок інжекторного двигуна: їх найтонші отвори забиваються відкладеннями парафінів, сірки, пилу, бруду і іншими «смаколиками». Далі йде погіршення роботи двигуна (адже потрібна кількість палива не надходить в циліндр і не розсіюється належним чином), втрати потужності, «троїння», коли в одному з циліндрів форсунка виходить з ладу, а після цього – дорогий ремонт. Для систем з ПНВТ (паливним насосом високого тиску) очищення проводиться до надходження палива в насос: тонка підгонка деталей не витримує сторонніх домішок. Купівля нового насоса теж обходиться в чималу суму.
Якщо порівнювати якість європейського і українського палива,
останнє буде далеко не у виграші: чистота нашого бензину така, що ресурс
хороших імпортних фільтрів виробляється майже вдвічі швидше, ніж розраховував
виробник. Домішки в бензині з'являються як на етапі виготовлення (марганець для
збільшення октанового числа, сірка і парафіни через недостатнє очищення), так і
на етапі перевезення (пил, бруд). Важливим фактором буде й рівень самого
заводу: очищення бензину справа тонка і вимагає сучасного
дорогого обладнання. Якість палива можна оцінити самостійно, розібравши старий
фільтр після заміни, як це люблять робити багато автовласників. Вся та
кількість бруду, який зібрався в фільтрі, могла б залишитись на поршнях,
форсунках і стінках мотора.
Але, як би там не було, паливні фільтри ставляться
абсолютно на всі автомобілі в усьому світі: яким би чистим не був бензин, але
додатковий захист не завадить. У нас же хороший фільтр – не міра обережності, а
життєва необхідність.
Власне, експлуатація не вимагає від автовласника особливої
уваги: всі вимоги зводяться до придбання якісного фільтра, правильного
установлення та своєчасної заміни. Для дизельних автомобілів можуть
встановлюватися фільтри з відстійником для води, тоді потрібно час від часу
зливати конденсат, який в них накопичився, через спеціальний клапан.
Оскільки модель фільтра залежить від моделі двигуна (на
автомобілях однієї марки можуть бути встановлені різні двигуни, а значить,
потрібні і різні фільтри для них) і його об'єму (більший об'єм двигуна –
більший і обсяг фільтра), регламент заміни вказується в сервісній книжці. При
проходженні ТО паливний фільтр змінюють як один з витратних
матеріалів.
В середньому фільтр для бензинових інжекторних двигунів має
ресурс до 40 тис. км. Для дизельних фільтрів ресурс залежить від способу
конструкції фільтрувального елементу: радіально-складчаста «зірочка» прослужить
приблизно 24 тис. км, а спіральне намотування має ресурс набагато більший – до
40 тис. км.
На ресурс фільтра впливають кілька факторів:
• Якість
бензину: що чистіший бензин – то довше фільтр буде повноцінно працювати.
• Якість
самого фільтра. Фільтрувальний елемент (спеціальний папір) виробляється лише
кількома великими спеціалізованими заводами, на які надходять замовлення від
виробників фільтрів. Сукупність виконання всіх частин (корпус, кришка,
фільтрувальна серцевина, патрубки і т.і.) визначає і ресурс роботи самого
фільтра, адже крім засмічення він може протекти, тріснути і принести інші неприємні
сюрпризи.
• Зміна літнього дизпалива на зимове і навпаки. Парафіни, що скупчуються в фільтрі, намертво його забивають, приводячи у непридатність, тому перехід на зимове паливо – одна з умов безперебійної роботи паливної системи.
• Позаштатні
ситуації, що виникають під час експлуатації автомобіля. Наприклад, в
фільтрі може замерзнути водяний конденсат і таким чином вивести з ладу пористий
наповнювач.
• Неякісний
бензин. Домішки, які іноді додаються в паливо, роз'їдають фільтрувальний
елемент, приводячи його у повну непридатність за дуже короткий час. Саме тому
більшість водіїв вважають за краще заправлятися на АЗС великих фірм, що стежать
за якістю палива.
На дизельних автомобілях додатково може бути встановлений підігрівач для фільтра: в зимовий час паливо загусає під час стоянки до утворення щільного гелю, і для полегшення запуску двигуна на фільтр встановлюються опалювачі, що нагрівають дизпаливо до температури вище точки застигання парафінів.
Несправність фільтра проявляється в кращому випадку
зменшенням подачі палива:
• Збільшується
витрата бензину;
• «Троїння» - не працює один з
циліндрів двигуна;
• Падає
потужність мотора, що стає помітно під час розгону або руху в гору. Це досить
небезпечна ситуація на трасі, коли замість обгону виходить «синхронне катання»
через неможливість набрати швидкість;
• Автомобіль
раптово глухне під час руху або на світлофорі;
• Двигун
не заводиться взагалі.
Якщо причиною стало засмічення паливного фільтра, ці
несправності легко усуваються простим ТО. Є й гірші варіанти: якщо фільтр
виявився неякісним або внутрішня структура пошкоджена, неочищений бензин буде
надходити в ПНВТ і мотор, приводячи до більш серйозних проблем. Це буде чутно
по роботі насоса (шум під час руху) і двигуна (те ж саме «троїння», вібрація і
падіння потужності).
Стан знятого фільтра може багато про що сказати
автовласникові:
• У гофрі фільтра багато чорного пилу – наявність в бензині марганцевих добавок;
• Фільтр
весь забитий брудом – в паливі великий відсоток смол, асфальтенів;
• Чорний
слиз на фільтрувальному елементі – в паливі грибок або бактерії;
• Хвилеподібне
викривлення гофрованого елемента – в паливі велика кількість води.
Але стан зовнішньої сторони не такий важливий, як вид фільтра усередині центрального каналу: якщо на внутрішній стороні відсутні відкладення, а папір зсередини чистий, значить, фільтр цілком справлявся зі своїм завданням.
Вартість паливних фільтрів залежить від якості
фільтрувального паперу, способу його укладання, матеріалу корпусу,
фірми-виробника. Тому надмірно дешевий фільтр хорошим точно не буде.
Неякісні фільтри можуть доставити чимало проблем, вирішення
яких обійдеться в рази дорожче сьогочасної економії:
• Погана
якість фільтрувального паперу небезпечна відділенням мікроворсинок, що
надходять разом з паливом в насос і далі в форсунки двигуна;
• Занадто пухке намотування знижує якість фільтрації майже до нуля;
• Папір з однорідною внутрішньою структурою швидко забивається твердими частинками. Такий фільтр доведеться міняти вже через 10 тис. км, а то й раніше.
Якщо є сумніви у якості фільтра (придбаний у сумнівного продавця, нестандартне маркування), краще замінити його раніше, ніж дожидатись результатів «економії».
Підводячи підсумок, потрібно зазначити, що при зверненні на
СТО з проблемами двигуна, майстри в першу чергу перевіряють стан саме витратних
матеріалів: фільтрів, свічок запалювання, стан і рівень технічних рідин і т.і.
І в більшості випадків проблема саме в їхній несвоєчасній заміні або поганій
якості, що призводить до зайвих витрат на ремонт. Тому краще не економити, тим
більше на таких важливих дрібницях, як паливний фільтр.
© 2025 Овсійчук Ігор