Деталі поділяються за типом конструкції, місця встановлення
і матеріалом виготовлення.
• без
пильовика, призначаються для запобігання протікання масла;
• з
пильником, мають додатковий захист від пилу і бруду.
• Коленвал
двигуна. Деталі встановлюються для герметизації зазору сполучення осі з
передній і задньою кришкою мотора і запобігають витік моторного масла.
• Распредвал.
Сальник запобігає витоку моторного масла з ГРМ в місці кріплення зубчастого
колеса ремінного приводу;
• Напрямні
впускних та випускних клапанів. Тут сальники працюють у важких температурних
умовах і запобігають потраплянню масла в камеру згоряння.
• Водяна
помпа. Сальникове ущільнення перешкоджає витоку антифризу через зазор між віссю
крильчатки і корпусом насоса.
• Насос
ГУР. Ущільнення запобігає витоку робочої рідини, що знаходиться під високим
тиском.
• КПП.
Сальники перешкоджають витоку трансмісійного масла через зазори між валами і
корпусом коробки передач, у місцях приєднання півосей.
• Редуктор
заднього моста. Ущільнення встановлюється з боку кардана.
• Маточини
коліс. Сальникові ущільнення запобігають потраплянню пилу і бруду в підшипник і
запобігають витік мастила.
• Півосі
заднього моста. Тут гумове ущільнення встановлюється, щоб попередити витік
мастила з заднього мосту.
• Редуктор
рульового управління. Ущільнення ставиться в районі виходу осі маятникового
важеля і входу валу рульового управління.
• Стійки і
амортизатори. Ущільнення перешкоджає попаданню бруду в механізм і запобігає
витоку масла.
В якості матеріалу для виготовлення використовується гума,
фторопласт, силікон. Фторопласт відрізняється підвищеною термостійкістю. Це
дозволяє використовувати його як в головці двигуна, так і для ущільнення валів
з високою швидкістю обертання.
• A — з
прогумованою поверхнею;
• B — з металевою зовнішньою стороною;
• W — з насічками, що
поліпшують фіксацію, нанесеними на зовнішню сторону;
• S — з пильником;
• L — з лівим обертанням;
• R — з правим обертанням.
• корпус,
що виготовляється переважно з металу;
• набивання
— еластичний ущільнювальний матеріал, який щільно притискається до осі,
запобігаючи витік рідини;
• пружинне
кільце, поліпшує притиснення ущільнення до рухомого валу або
направляючої.
Для поліпшення герметизації і зниження тертя форма набивання має складну форму. Вона включає буртики, фаски і облої, що підвищують ефективність.
Сальники не відрізняються високою ціною, проте їх знос може
стати причиною поломки дорогих вузлів і підшипників. Тому ці деталі, постійно
піддаються впливу агресивного середовища, підвищеної температури і тертя,
необхідно регулярно міняти.
• Розплавлення.
Під впливом високої робочої температури і природного старіння матеріалу повністю або частково втрачає еластичність, його притиснення
погіршується.
• Механічний
знос. Тертя об рухомі деталі руйнує структуру робочих поверхонь, в результаті
чого вони змінюють форму. Процес прискорюється при недостатній мірі мастила
сполучення.
• Поява
подряпин і рубців. Забруднене масло, пошкодження робочої поверхні валу або
помилки при монтажі призводять до передчасного зносу сальникового ущільнення.
• Розрив
набивання. При надлишковому тиску набивання розривається або на ній з'являються
V-подібні тріщини.
• Пошкодження пружинного кільця. У результаті механічного впливу корозії металева пружина розривається або злітає з сальника. В результаті погіршується притиск набивання і деталь перестає виконувати свої функції.
Сальникові ущільнення не підлягають ремонту. При виході
деталей з ладу їх необхідно замінити новими. При цьому не слід економити: ціна
сальника набагато нижче, ніж кошторисна вартість робіт по його заміні.
• Сторонні
звуки при роботі механізмів. Це говорить про твердіння або забруднення набивання сальника.
• Поява
протікання в місцях сполучення функціональних деталей. Це можуть бути патьоки
масла на стінках двигуна, витік антифризу з помпи охолодження.
Зволікання з заміною сальників призводить до витоку мастила
або охолоджуючої рідини. Через пошкоджений сальник в підшипники агрегатів може
потрапити бруд і пісок, що призведе до серйозних поломок, які потребують
дорогого ремонту.
© 2025 Овсійчук Ігор