Ремінь ГРМ – це ремінь, який передає обертальний момент з
колінчастого вала на газорозподільний вал або вали. Грубо кажучи, саме завдяки
цій нехитрій запчастині вчасно відкриваються і закриваються клапана і двигун
працює рівно і стабільно.
Способів зв’язку між колінвалом і розподільними може бути
два: ремінь ГРМ і ланцюг ГРМ, сьогодні мова піде саме про ремені. Всі виробники
встановлюють ресурс ременя на рівні 50-150 тис. км пробігу. Якщо ж ремінь
ГРМ не змінювати вчасно, то він просто порветься.
Далі варіантів розвитку подій може бути два:
1. Ви просто купуєте новий ремінь і катаєтеся далі;
2. Через розсинхронізацію колінвала та розподілвалів,
клапана вдаряються об поршні й двигун потрібно відправляти на капіталку, ну або
ж в утиль.
Як би сумно це не звучало, у більшості автомобілів при
обриві ременя ГРМ все йде за другим сценарієм.
Заміна ременя приводу газорозподільного механізму не
проводиться просто так, для цього є певні передумови. З одного боку діагностика
ременя газорозподільного механізму досить простий процес, з іншого боку –
неймовірно складний. Вся річ у тому, що побачити сліди зносу гумового ременя не
складе труднощів навіть для початківця автомобілісту, а от провести заміну
здатний не кожен.
• Вік ременя. Хороші ремені ГРМ ходять близько 60 – 100
тисяч кілометрів пробігу, в залежності від умов експлуатації. Так що приблизно
через 50 тисяч кілометрів потрібно обов’язково перевірити ремінь ГРМ. Знос
ременя обчислюється не тільки пробігом. Також важливий вік, адже через 5-6
років після установки гума просто починає втрачати свої властивості.
Якщо ви не впевнені, коли в останній раз міняли ремінь ГРМ,
то краще не ризикувати і замінити його відразу після покупки авто.
• Невпевнений пуск двигуна і падіння потужності. Насправді
причин таких проблем в авто може бути багато, але якщо ремінь сильно зношений
або погано затягнутий при установці, то він може запросто перескочити на один
або кілька зубців. При такій несправності автомобіль буде троїти, а при розгоні
двигун просто не буде набирати потужність. Тривала робота двигуна в такому
режимі може привести до виходу з ладу інших вузлів і агрегатів авто.
• Дим з вихлопної труби. Через розсинхронізацію
колінвала і розподілвалів частина палива може потрапляти в систему випуску
просто не встигаючи згоріти в циліндрах. Це своєю чергою призводить до
перевищення допустимої температури. Якщо говорити про конкретні ознаки, то це
чорний дим з труби і хлюпаючий звук вихлопу.
• Цокаючий звук від мотора. Якщо ремінь сильно зношений і
знаходиться на межі обриву, то з-під захисного кожуха будуть доноситися звуки
шаркотіння. Якщо чутно клацання, то цілком можливо, що проблеми пов’язані з
натяжним роликом або ж водяною помпою.
• Підтікання з-під кожухів приводу ГРМ. Одна з
небагатьох ситуацій, коли мастило приносить автомобілю шкоду, а не користь.
Якщо на ремінь ГРМ потрапляє антифриз або масло, вони буквально роз’їдають гуму
і позбавляють її необхідних якостей. Через це ремінь ГРМ зношується швидше, а
також з’являється ризик перескакування ременя на шківах.
• Тріщини і потертості на ремені. Найпростішим способом
діагностики ременя ГРМ все ще залишається візуальний огляд. Якщо ви можете
побачити під захисним кожухом хоча б частину ременя ГРМ, то перевірте його на
потертості і тріщини з гладкої сторони. Також бажано повністю прокрутити ремінь
і перевірити чи є зубці, що стерлися. Варто бути особливо уважним при
візуальному огляді ременя, адже багато проблем часто завдають саме
мікротріщини, які практично не помітні з першого погляду.
• Двигун не заводиться, стартер крутиться в холосту. Якщо ви
не встигли поміняти ремінь і стартер почав інтенсивно крутити, а двигун навіть
не намагається схоплювати, то ремінь з імовірністю 100% порвався. Як ми вже
писали на початку статті, ви можете відбутися малою кров’ю, якщо клапана і
поршні не зустрілися, або ж “попасти” на недешевий ремонт мотора.
© 2025 Овсійчук Ігор