Здебільшого сучасні коробки передач при правильному
використанні і своєчасному ТО потребують капітального ремонту при перетині
позначки в 150 000 і більше кілометрів пробігу. Перше і найважливіше при появі
несправності — це зчитування помилок бортового комп'ютера автомобіля з подальшою
розшифровкою. Після чого необхідно звернутися до фахівця для огляду,
діагностики та вироблення плану, необхідного в даному випадку, ремонту.
Гідромеханічний автомат — (гідроавтомат, гідротрансформаторн АКПП) - перший тип автоматичної коробки передач.
Фактично являє собою два окремих пристрої -
гідротрансформатор і планетарну коробку передач. Наявність гідроавтомата
означає, що немає прямого зв'язку між двигуном і коробкою, в круговий момент
від двигуна внутрішнього згоряння на коробку передач передається за допомогою
двох турбін і робочої рідини (трансмісійне масло ATF). Також масло в коробці
автомат під тиском подається по окремих каналах в гідропліт (гідроблок АКПП),
завдяки чому рідина є робочим інструментом і впливає на виконавчі пристрої для
включення передач.
Така автоматична трансмісія, як і гідромеханічна, має гідротрансформатор для передачі крутного моменту двигун внутрішнього згорання, проте сама коробка сильно відрізняється своєю будовою. Якщо коротко, є два шківа, встановлені на валах варіатора. Зазначені шківи з'єднані між собою ременем або ланцюгом. Залежно від навантаження і швидкості, ведучий і ведений шків змінюють свій діаметр, в результаті чого крутний момент на колесах також змінюється. Причому відбувається це гранично плавно.
Ознак несправності автоматичної коробки передач, які можуть
допомогти в діагностиці, може бути дуже багато. Наприклад, після появи
проблемам в гідроблоці з'являються відчутні поштовхи при перемиканні передач.
Причому на початковому етапі поштовхи практично не помітні, але з часом стають
дуже значними. З подібною проблемою власнику автомобіля з автоматичною трансмісією
необхідно якомога швидше звернутися до сервісного центру.
Також несправність проявляється в неможливості перемикання передач, в цьому випадку власнику необхідно транспортувати автомобіль до сервісу на евакуаторі. Не рекомендується експлуатувати автомобіль з несправною коробкою передач, це може призвести до серйозних ушкодженням привода і трансмісії.
Також можуть бути причинами несправностей:
• Вироблення ресурсу компонентами коробки (природний знос).
• Заливка в коробку іншого масла, ніж того, яке
рекомендоване виробником - іншого складу, з іншою в'язкістю і т.д.
• Проведення ремонту з використанням запасних частин низької
якості. Причому найчастіше це буває свідомий вибір власника заради економії
коштів.
• Обслуговування коробки передач зі збільшеним міжсервісний
інтервалом або нерегулярне обслуговування «час від часу».
• Проведення робіт з обслуговування або ремонту фахівцем
низької кваліфікації.
• Особливості стиля водіння, за яких трансмісія і двигун
часто працюють в слкладних і небезпечних режимах.
• Агресивна їзда на непрогітій АКПП.
• Різкі старти.
• Буксирування причепа.
• Перевищення міжсервісного інтервала.
З перерахованих вище причин можна виділити і розділити на
дві великі категорії наступні несправності АКПП:
1. Електронні збої у коробці передач, порушення роботи
електричної частини машини, збої в програмах:
• вихід з ладу електронного блоку управління;
• поломка датчиків системи управління трансмісії і двигуна;
• замикання, обриви і інші пошкодження електропроводки;
• вихід з ладу виконавчих елементів.
2. Механічні поломки, що відбуваються в гідравліці і
фізичних приводах коробки передач:
• зношення шестерень і валов;
• зношення або пошкодження фрикційних елементів;
• різні несправності гідротрансформатора;
• несправності блокувальної муфти гідротрансформатора;
• несправності обгінної муфти статора (реактора)
гідротрансформатора;
• поломки гідравлічного блоку;
• засмічення масляних каналів (зазвичай відбувається при
зношенні фрикційних елементів і інших деталей);
• поломка масляного насоса;
• забитий масляний канал гідроблока;
• зношення фрикціонів.
Все обслуговування автоматичної коробку передач зводиться до своєчасної
діагностики автомобіля і проведення регламентних робіт, заміни масла згідно
пробігу, вказаного в інструкції експлуатації автомобіля. Як правило, це в
середньому 50 тисяч кілометрів, але може бути і понад 80-90 тисяч кілометрів.
Своєчасне використання якісного масла, професійне обслуговування автомобіля —
запорука довгої експлуатації транспортного засобу!
© 2025 Овсійчук Ігор