1. Цього року французькій марці, заснованій братами Луї,
Фернаном та Марселем Рено, виповнюється 124 роки. Перша назва компанії - Societe Renault Freres
(«Товариство братів Рено»). В 1903 Марсель загинув під час автопробігу
Париж-Мадрид, через 5 років важко захворів Фернан, і компанія стала належати
молодшому з братів - Луї. Він перейменував компанію на Automobiles
Renault.
2. Штаб-квартира Renault досі розташована там, де й у 1898 році, – у місті Булонь-Бійанкур.
3. Перші 12 автомобілів брати Рено продали одним махом - після того, як Луї Рено за вечерею в різдвяний вечір посперечався з друзями, що його машина, Voiturette Type-А, легко підніметься крутим схилом вулиці Лепік на Монмартрі. І, звісно, виграв суперечку. Першу з дюжини машин він обміняв на гроші відразу, на найвищій точці Парижа.
4. Вже через 10 років після появи компанія Renault стала
найбільшим у країні автовиробником, виготовивши 3575 автомобілів.
5. Колишній начальник імператорського гаража Адольф Кегресс
підказав головному конкуренту Луї Рено, Андре Сітроєну, ідею напівгусеничних всюдиходів , які в 1923 пройшли
«Чорним рейдом» весь африканський континент. Рено вирішив відповісти,
відправивши в пробіг через пустелю Сахара тривісні легкі вантажівки MH зі
спареними (здвоєними) колесами на всіх осях. Машини під командуванням
капітана Деліньжетта стартували 13 листопада 1924 з Бешара і фінішували 3 липня
1925 в Кейптауні.
6. У
квітні 1929 року академік Олександр Ферсман вирушив з експедицією до пустелі
Каракуми на двох «трихосках» Renault MH та одному Ford T. Незабаром через
поломку американський автомобіль довелося відправити назад до Ашхабада, а
«французи» дійшли до фінальної точки подорожі, хоча в них двічі обрізало шестерні диференціалу, нерідко
доводилося штурмувати бархани з крутістю до 30 градусів і використовувати
лебідку, яка входила в обладнання однієї з машин.
7. Луї Рено вважається
автором багатьох важливих винаходів у конструкції автомобіля. Це
карданна передача, знімна свічка запалювання, гідравлічний амортизатор, похила
рульова колонка, розкладні сидіння та інше.
8. Компанія Renault створила перший у світі танк класичного компонування (з вежею кругового обертання, бойовим відділенням у центрі корпусу та моторним відсіком ззаду). Легкий танк FT-17 став одним із найвдаліших танків Першої світової війни, випускався за ліцензією в США під назвою M1917, Італії (FIAT 3000) та Радянської Росії («Рено російський»). Використовувався у локальних конфліктах остаточно 1940-х років.
9.
Таксі Renault відіграли важливу роль в обороні Парижа восени
1914 року. Щоб зміцнити фронт, потрібно було перекинути 6000 бійців
генерала Жозефа Гальєні, і паризька поліція мобілізувала для цього близько 1300
паризьких таксомоторів Renault, переважно моделі AG-1. При цьому таксисти
працювали за тарифом, що дорівнює 27% від свідчень таксометрів, і отримали за
поїздку в середньому по 130 франків. Дехто їздив на фронт
двічі. Кайзерівські війська були зупинені, а перекидання французької армії
у такий незвичайний спосіб увійшло в фольклор під назвою «Марнське таксі»
(Марна — річка, на берегах якої стояли французька та німецька
армії). Французи називали Луї Рено рятівником і удостоїли найвищу нагороду
— орден Почесного легіону.
10. Під
час Другої світової війни компанія Renault робила машини для німців, отримавши
замовлення в обмін на обіцянку Гітлера не знищувати заводи. У 1942 році
частина заводів зазнала бомбардування, і Луї Рено так нервував, що пережив
напад і втратив здатність нормально говорити.
11. Після звільнення Франції у 1944 році 67-річний Рено був кинутий у в'язницю за співпрацю з окупантами. Суду над колишнім «рятівником Франції» та кавалером ордена Почесного легіону не було: Луї помер за нез'ясованих обставин через два місяці після арешту. До шпиталю його доставили у комі після чергового допиту. Компанія була націоналізована. Втім, згідно із заповітом самого Рено, заводи мали бути передані робітникам у разі його смерті, а дружині та сину виплачено компенсацію. Жан-Луї Рено отримав невелику грошову компенсацію від уряду лише 1967 року.
12.
Емблема компанії змінювалася 16 разів. Першу, 1900 року, було виконано в
геральдичному стилі: в овалі — сплетені ініціали братів Рено. Друга, 1906
року, зображала гоночний автомобіль у шестерні. Третя, 1919 року – танк
F-17 у колі. Третя, 1923 - круглі грати радіатора. І лише 1925 року
емблема набула форми ромба, яка символізувала (і символізує досі) алмаз. В
1972 художник Віктор Вазарелі створив на цій основі нову емблему, зробивши її
лаконічніше і надавши тривимірність. Сьогодні компанія використовує
сучасніший варіант.
13. У 1954–1955 роках компанія створила газотурбінний Renault Étoile Filante , який у 1956 році на соляному озері Бонневіль встановив світовий рекорд швидкості, що дорівнює 307,4 км/год. Автомобіль відправили до заводського музею. Більше французів газотурбінні машини не створювали.
14. Марці Renault належить авторство
кількох рекордів із книги Гіннесса. Наприклад, найбільший пробіг на
електрокарі: електромобіль Zoe подолав 363 кола на автодромі в Нормандії
загальною довжиною 1618 км.
15. Але ще цікавіше найдовший стрибок на вантажівці з напівпричепом. Американський каскадер Майк Раян пролетів 25 метрів за кермом Renault Magnum. Після приземлення у вантажівки відірвалася нижня частина бампера, але він продовжив рух. Під час польоту під вантажівкою ще й проїжджав болід Lotus F1.
16.
Компанія Renault створила 1965 року перший у світі хетчбек — Renault 16, а 1985
року — перший європейський мінівен, Renault Espace.
17. У 1995
році на Паризькому автосалоні публіці був представлений божевільний концепт
Espace F1, створений Renault, Williams і Matra - Espace з V-подібним
10-циліндровим двигуном від формульного боліда потужністю 800 к.с., здатний
розганятися до сотні за 2,8 секунди, а до 200 км/год – за 6,9 секунди.
18.
Середньорозмірний Renault Laguna у червні 2001 року став першим автомобілем,
який отримав 5 зірок за результатами краш-тестів EuroNCAP за захист водія та
пасажирів як при фронтальному, так і при бічних ударах.
© 2025 Овсійчук Ігор