Гальмівні колодки та диски – деталі автомобіля, яким
доводиться витримувати значні навантаження. Тому регулярний знос і, як
наслідок, необхідність їх заміни – закономірний результат.
Недбальство в цьому питанні може мати серйозні наслідки. Як
дізнатися, що ці елементи гальмівної системи час міняти, і як правильно це
зробити?
• Визначати ступінь зносу гальмівних колодок і дисків
найкраще під час сезонної заміни шин;
• Гальмівні диски та колодки потрібно замінювати парами на
кожній осі;
• Для коректної роботи системи активної безпеки важливо, щоб
всі розхідні матеріали та запчастини, які використовуються у гальмівній
системі, включно з дисками та колодками, відповідали специфікаціям
автовиробників;
• Нові гальмівні колодки та диски обов'язково потрібно
обкатати.
Отримати повний доступ до гальмівних колодок і дисків
найлегше під час сезонної заміни шин, коли колесо зняте. Нормальною залишковою
товщиною фрикційного шару (накладки зі спеціальних стійких до стирання і
перепадів температури матеріалів) вважається величина не менша за 3,5 мм.
Щоб не прикидати “на око” і не вимірювати товщину
штангенциркулем, можна покластися на гальмівні колодки з датчиком зносу. Він
може бути або електронним (тоді сигнал надійде на панель керування, і
загориться відповідний індикатор), або механічним (це металева пластина, яка в
міру зносу фрикційного шару починає чіпляти гальмівний диск і видавати
характерний скрип).
Кругові подряпини та борозни на гальмівному диску, поява
металевої стружки на ньому теж свідчать про те, що колодки зносилися. Та й сам
диск з такими ушкодженнями теж працює недостатньо ефективно й потребує, як
мінімум, відновлення (хоча заміна на новий – завжди надійніший і безпечніший
варіант).
Ще одна ознака зносу гальмівного диска – поведінка самого
авто. Якщо гальмівний шлях стає довшим, педаль гальма збільшує хід, при
гальмуванні відчувається помітна вібрація або автомобіль веде вбік, це означає,
- час завітати до СТО.
До речі, найчастіше доводиться міняти саме колодки: їх
життєвий цикл у 2-3 рази коротший, ніж у гальмівних дисків. Крім того, швидше
зношуються деталі передніх коліс: основне навантаження припадає саме на них. Як
гальмівні колодки, так і гальмівні диски, розташовані на передній осі, служать
приблизно в три рази менше, ніж їхні побратими на задніх колесах.
Незалежно від того, що підлягає заміні: диски або колодки, -
змінюються ці деталі неодмінно на кожній осі, в парі. Перевірку стану елементів
гальмівної системи краще довірити кваліфікованим фахівцям сервісного центру з
гарною репутацією.
В питаннях безпеки не варто йти на компроміси та
фокусуватися на економії. Як альтернативу оригінальним запчастинам варто
розглядати виключно аналоги від відомих брендів.
Слід враховувати і ще один важливий момент. Сьогодні практично всі сучасні автомобілі випускаються з антиблокувальною системою ABS або електронною системою динамічної стабілізації ESP®. І дуже важливо, щоб всі “розхідники”, які використовуються в гальмівній системі, зокрема диски і колодки, відповідали специфікаціям автовиробників. Інакше розрахункові параметри, якими керуються системи активної безпеки, коли вносять свої поправки в процес гальмування або беруть його на себе, можуть розходитися з реальними. А це вже загрожує небажаними наслідками.
Вибір типу дисків (глухих, вентильованих або перфорованих)
визначається особливостями автомобіля. Сучасним стандартом є вентильовані
диски. Вони складаються з двох фрикційних кілець (їх ще називають “млинцями”),
між якими розташовуються спеціальні канали для відведення тепла. Авто середньої
потужності для спокійної їзди без різких розгонів і гальмувань достатньо для
простої цільної конструкції. А любителі потужних спортивних авто та високих
швидкостей найчастіше віддають перевагу перфорованим гальмівним дискам і
колодкам з керамічними накладками.
Нові гальмівні колодки та диски обов'язково потребують
обкатки:
• Після
виїзду з СТО на пряму і безпечну дорогу виконайте кілька циклів розгону до 80
км / год і гальмування до 25-30 км / год з інтервалом у 5-10 хвилин. Це
“загартує” поверхню колодок, і вони не будуть так швидко стиратися.
• Перші
кілометри пробігу після заміни гальм потрібно уникати підвищених навантажень на
гальмівний механізм. Певний час також не можна скидати високу швидкість,
натискаючи педаль гальма в підлогу різким рухом – натискання мають бути
переривчастими та плавними.
© 2025 Овсійчук Ігор