Наприклад: WAUBH54B11N111054
ВОДЯНА ПОМПА: ПРИСТРІЙ, ПРИЧИНИ ТА ОЗНАКИ ПОЛОМОК 14 Черв 2022 в 12:41

Водяна помпа – це обов'язкова складова системи охолодження силового агрегату авто. Такий елемент допомагає підтримувати оптимальний температурний режим ДВС під навантаженням і під час холостого ходу.


Що таке водяна помпа, її призначення

Насос (помпа і водяний насос – це те саме) забезпечує рух робочої рідини по охолоджувальній системі авто. Вода під дією створюваного нагнітальним пристроєм тиску надходить до нагрітих складових двигуна, забирає частину тепла, виводячи його назовні.

Сучасні ТЗ обладнуються відцентровими водяними помпами. Ці пристрої:

відрізняються надійністю, довговічністю;
мають високу потужність;
не вимагають особливих умов обслуговування.

Ті, хто цікавиться, що таке водяний насос в машині, слід пам'ятати про залежність якості роботи цього пристрою від справності коленвала. Колінчастий вал за допомогою ременя передає зусилля, що забезпечує приведення нагнітача у дію.

Влаштування водяного насоса в автомобілі

Насос часто встановлюється попереду головки циліндра. Щоб зрозуміти, як влаштована водяна помпа, слід розібратися у її будові. Нагнітач складається з привідної осі, шківа або зубчастого колеса, крильчатки, підшипників, сальника. Механізм пристрою захищений металевим корпусом.

Конструкція та принцип роботи

Корпус нагнітального елемента зазвичай виконується з алюмінію. Усередині розташовані привідна вісь, закриті підшипники, сальники. Крильчатка та шків/зубчасте колесо знаходяться поза обшивкою.

Задля більшої герметичності стику водяна помпа для електродвигуна чи ДВС кріпиться до циліндрового блоку через прокладку. Щоб уникнути скупчення вологи, антифризу в місці розташування шарикопідшипників корпус оснащується дренуючим отвором.

Як працює автомобільна помпа?

Алгоритм роботи насоса складається з таких фаз:

отримання обертального зусилля шківом/зубчастим колесом від колінвалу через ремінь;
передача моменту за допомогою осі крильчатки;
лопатеве колесо, що знаходиться в антифризній ванні, створює тиск, що змушує робочу речовину циркулювати по системі.

Бажаючим дізнатися, для чого служить помпа в машині, слід пам'ятати, що коректна її робота можлива лише за умови регулярного обслуговування механізму пристрою.

Ознаки несправності нагнітального пристрою

Своєчасне виявлення та ремонт поломок продовжить термін служби, попередить передчасне зношування помпи. Виділяють такі основні симптоми неполадок водяного насосного обладнання ДВЗ:

1. Наявність сторонніх шумів. Найчастіше вони виникають через вихід з ладу підшипника.

2. Вільний перебіг шківа. Під час роботи помпи в машині люфт відчувається при торканні обшивки.

3. Утворення протікання. Витік антифризу може спостерігатися у місці розташування ущільнювача, крильчатки чи корпусі.

4. Наявність запаху охолоджувальної речовини. Іноді відчувається у салоні автомобіля.

5. Відсутність співвісності коліс ремінного з'єднання.

Основна ознака поломки насоса пов'язана з тим, за що відповідає помпа в автомобілі. Це різке підвищення температури двигуна в робочому стані.

Причини несправності водяного нагнітача

Бажаючим розібратися, чому ламається помпа, потрібно розуміти, що перегрів двигуна може бути пов'язаний з обломом лопатей крильчатки, через що в систему надходить менше ОЖ.

Вільний хід шківа, шуми ініціюються зношеними або розкритими шарикопідшипниками. Витоки охолоджуючої речовини, як правило, відбуваються через пошкодження сальників. Така ознака поломки помпи, як неспіввісність роликів ремінного з'єднання, часто виникає через нерівномірну натяжку ременя ГРМ.

Іноді зниження продуктивності нагнітача ініціюється проникненням всередину каналів охолоджуючої системи герметика після ремонту радіатора. Щоб вирішити цю проблему, потрібно зняти та промити пристрій.

Як перевірити справність помпи на автомобілі?

Простота конструкції насоса сприяє самостійній діагностиці деяких поломок. Для цього достатньо знати, де помпа в машині знаходиться, а також ознайомитись із будовою такого пристрою.

Осьовий люфт ролика перевіряється розхитуванням шківа на різні боки пальцями. Неспіввісність можна виявити, приклавши до площини приводного колеса лінійку, простеживши за перебігом ременя ГРМ. Бажаючим дізнатися, як перевірити водяний насос автомобіля на наявність менш явних неполадок, потрібно слідувати такому алгоритму:

1. Запустити агрегат, прогрівши ОЖ до температури +90°C.

2. Не глушивши двигун, потрібно затиснути товстий шланг з робочою речовиною. Цей патрубок походить від теплообмінника.

3. При справності нагнітального пристосування відчуватиметься натиск. Якщо тиск відсутній або пульсує, пристрій повністю або частково несправний.

Поломку можна знайти візуально, знявши кожух нагнітача. Якщо на корпусі або складових деталях механізму видно пошкодження, підтікання охолоджувальної речовини, насос системи охолодження двигуна необхідно зняти для більш детальної діагностики.

Несправності з підшипниками перевіряються шляхом зняття ременя ГРМ та розкручування його вручну. Справна деталь не видаватиме гул, гуркіт, а також перекочуватиметься на всі боки. Найпоширенішою причиною поломки шарикопідшипника вважається вимивання мастила. Щоб уповільнити цей процес, рекомендується використовувати як ОЖ антифризи авторитетних виробників.

Що краще – міняти помпу чи ремонтувати?

Найчастіше нагнітач змінюють під час заміни ременя ГРМ. Це зумовлено такими факторами:

1. Ролики насосів з часом зношуються, що може призвести до неправильної роботи та розриву нового ремінця.

2. Лопаті крильчатки мають властивість стиратися. Це призводить до поступового зниження ефективності охолодження, перегріву двигуна. Стерті лопаті легко не помітити.

3. Як правило, ремонт нагнітального елемента економічно недоцільний. Також відремонтований пристрій найчастіше менш надійний, ніж новий.

Нерідко такі рекомендації автомобілістами ігноруються через незнання, що буде, якщо не працює помпа. Поломка насоса блоку охолодження двигуна може призвести до виходу з ладу інших систем ДВЗ, приходу двигуна в повну непридатність.