Блок циліндрів двигуна внутрішнього згоряння накривається кришкою ГБЦ. Між ним та кришкою необхідно укладати ущільнювач. Він так і називається – прокладка ГБЦ, за допомогою якої герметизується стик між блоком та кришкою. Крім того, вона відокремлює один від одного системи циркуляції мастильного матеріалу та антифризу. Таким чином, пошкодження прокладки може сприяти змішуванню технічних рідин, попаданню їх в камери згоряння або виникненню витоку відпрацьованих газів. Все це негативно позначається на роботі силового агрегату, його екологічності та витраті палива. Тому слід знати ознаки пробитої прокладки ГБЦ, щоб своєчасно відреагувати та замінити її. Це дозволить уникнути дорогого ремонту у майбутньому.
У
цій ситуації прогар відбувається між робочими циліндрами. В результаті вихлопні
гази з одного циліндра частково йдуть до іншого, змішуючись з горючою сумішшю,
знижуючи її параметри. Через таку причину пробитої прокладки ГБЦ двигун складно
завести, тому що неповноцінна горюча суміш в одному з циліндрів може не
спалахувати. Після прогрівання силовий агрегат працює із такою проблемою
стабільно, але замінити прокладку все одно потрібно. Розглянемо, як перевірити,
чи пробита прокладка ГБЦ між циліндрами. Робиться це шляхом перевірки компресії
у кожному циліндрі. Якщо виявляється два поруч розташовані циліндри з низькою
компресією, значить між ними простріл прокладки і її необхідно замінити.
Білий
дим - це ознака пробитої прокладки ГБЦ між сорочкою охолодження та одним із
робочих циліндрів. При такому пошкодженні охолоджуюча рідина проникає
в камеру згоряння, а відпрацьовані гази потрапляють в систему охолодження. У
першому випадку якраз і виникає білий дим у вихлопній системі. У другому
випадку, якщо так пробито прокладку
ГБЦ, ознаки потрібно шукати в радіаторі. Для цього достатньо заглянути під
кришку, щоб виявити бульбашки вихлопних газів. Їх буде видно, якщо пробій
великий. Щоб виявити незначний витік, необхідно одягнути пакет на відкриту
горловину. Він поступово надується, якщо вихлопні гази в незначному обсязі
проникають у систему охолодження.
Коли
прокладка пошкоджена із зовнішнього боку, ознакою можуть бути підтікання масла
зі стику між блоком циліндрів та його кришкою. Така проблема може виникати з
багатьох причин, але, в першу чергу, необхідно перевірити цілісність прокладки ГБЦ. Якщо із зовнішнього боку пробита
прокладка ГБЦ, наслідки будуть незначні у питаннях масляних потьоків. Набагато більше проблем виникає через
вихід вихлопних газів з-під кришки циліндрів.
Коли
силовий агрегат перегрівається та знижуються його тягові властивості, це ознаки
прогару прокладки ГБЦ між циліндром та каналом системи охолодження. Через
частковий вихід газів в систему охолодження, знижуються тягові властивості
двигуна. Змішуючись із антифризом, гарячі гази додатково нагрівають його, через
що рідина менше відводить тепла від двигуна. Тому і відбувається перегрів
двигуна.
Згубний
вплив на технічний стан двигуна має проникнення охолоджуючої рідини в масляну систему. При її
змішуванні з моторним маслом останнє швидко втрачає властивості, старіє і не
може створити для деталей
двигуна оптимальні умови для роботи. Визначити наявність антифризу в мастилі,
якщо пробита прокладка головки блоку циліндрів, можна оглянувши внутрішній бік
кришки маслозаливної горловини. Наявність на ній емульсії рудуватого відтінку
говорить про наявність антифризу в моторній олії. Виявити цю емульсію можна і
на щупі, яким перевіряється рівень мастильного матеріалу. Якщо пробій прокладки
головки блоку циліндрів призвів до такої ситуації, виправити її можна,
замінивши саму прокладку та мастильний матеріал.
Проникнення
охолоджуючої рідини або мастильного матеріалу в камери згоряння сприяє появі
нагару на робочих поверхнях свічок запалювання електродів. Ознаки прогорання
прокладки ГБЦ у цьому випадку характеризуються проблемами із запуском,
зниженням тягових властивостей та троїнням двигуна. При огляді свічок запалення
нагару може і не виявитися, але вони будуть залиті технічними рідинами, що
потрапляють до циліндрів. Це ще раз доводить версію про пробиту прокладку на
ділянці між блоком циліндрів та його кришкою.
Для
виготовлення таких прокладок використовується армований пароніт, але вони
частіше робляться з листового металу. Якщо виріб із пароніту, кожен отвір під
циліндр має металеву окантовку для посилення країв, щоб покращити стійкість на
пробій прокладки ГБЦ. Виходячи з моделі силового агрегату, між технічними
отворами в прокладці може бути дуже невелика відстань. Ці ділянки вважаються
слабкими місцями, оскільки саме тут найчастіше трапляється прогар прокладки
ГБЦ, ознаки якого розглядалися вище.
Приклади
наслідків опосередковано були
описані вище, коли розглядалися ознаки пробитої прокладки. Підсумуємо раніше
наведену інформацію, щоб кожен міг дізнатися, як попередити цю проблему,
оскільки якщо пробита прокладка ГБЦ, наслідки не забаряться. Характеризуються
вони такими:
• зниження тягових властивостей двигуна;
• збільшення витрати пального;
• швидке старіння моторної олії;
• погіршення властивостей антифризу;
• зниження екологічності двигуна.
Таким чином, якщо пробило прокладку ГБЦ, наслідки сприяють погіршенню роботи двигуна та скорочення його терміну служби.
Майже
всі можливі методи опосередковано розглядалися вище. Виходячи з цього
підсумуємо способи визначення пробою. Здійснюється перевірка:
• радіатора охолодження щодо виходу
бульбашок вихлопних газів;
• пробки маслозаливної горловини на
наявність емульсії;
• свічок запалення на наявність нагару;
• стику блоку та головки циліндрів на
герметичність.
Знаючи,
як дізнатися, чи пробита прокладка ГБЦ, необхідно виконувати діагностику при
появі перших ознак пробою, щоб виключити наслідки. А вони не забаряться, тому
що зіпсована моторна олія не може забезпечити захист деталей двигуна.
Експлуатація
машини з витоком вихлопних газів у підкапотний простір допускається деякий час.
Якщо через пробій в
камери згоряння або в картер потрапляє антифриз, рекомендується негайно
замінити прокладку. Симптоми пробитої прокладки ГБЦ у разі слід шукати в
радіаторі охолодження і картері двигуна.
© 2025 Овсійчук Ігор