Повітря в герметичних системах — явище
неприємне і вже точно не корисне.
І якщо бензинові двигуни, в яких тиск
близько 1,2 бар, легко справляються з повітряною пробкою, то для дизелів
повітря в паливній системі —проблема.
Якщо говорити зовсім відверто, то в
будь-якій паливній магістралі є мікротріщини, мікропори, послаблені кріплення,
зношені ущільнювачі.
Повітря потрапляє в систему через ПНВТ — якщо ущільнення кришки насоса або вала, трубка поверння палива форсунок пошкоджені, тріснуті паливні шланги, місця з'єднання магістралі і паливних фільтрів.
Всі ці моменти вже роблять систему
негерметичною. І чим старіший автомобіль, тим більше таких лазівок для повітря.
• двигун нормально
заводиться на холодну, але далі працює нестабільно;
• мотор глухне при
розгоні і високих навантаженнях;
• мляво реагує на
натиснення педалі газу, троїть і тремтить;
• щоб мотор
"схопив", потрібно довше крутити стартером;
• в зовсім запущених
випадках машина не заводиться ні від стартера, ні за допомогою пускових пристроїв,
ні з штовхача.
Так, ці ж симптоми можуть свідчити і про
інші несправності. Але зпотрапляння повітря відрізняється ось чим: проблеми в
роботі двигуна проявляються через кілька хвилин після запуску.
ПНВТ і дизельні форсунки під час роботи
змащуються виключно паливом, що через них проходить. Якщо в системі утворилася
повітряна пробка, паливо потрапляє в двигун в меншому обсязі, ніж потрібно.
Машина заводиться на залишках палива в ПНВТ, але воно швидко згоряє. А тому
палива надходить мало і повільно, оберти починають плавати.
Насос працює всуху під величезними
навантаженнями — адже йому потрібно створити тиск до 2500 бар. Мастильне
голодування призводить до того, що на елементах плунжера з'являються задирки,
металеві деталі руйнуються одна об одну, в систему потрапляє металева стружка,
яка руйнує інші вузли. Причому проблема не вирішується, якщо замінити форсунки
— потрібно повністю видаляти дизельне паливо зі стружкою з системи, промивати
її.
Для початку потрібно бути на 100%
впевненим, що в систему потрапило повітря. Можна зробити діагностику
самостійно, але це тривалий процес. Який, до того ж, вимагає певних знань і
навичок: потрібно буде від'єднувати-приєднувати магістралі, зливати паливо,
частково розбирати вузли системи. Як мінімум, потрібно добре знати влаштування
паливної системи і окремих вузлів, розуміти, як що працює і за що відповідає.
Якщо ви все ж таки вирішили самі
перевірити паливну систему, для початку огляньте моторний відсік і днище
автомобіля по всій довжині паливних магістралей — всі стики, з'єднання,
патьоки, навіть жирні плями. Можливо, пошкоджена тільки магістраль і ви
відбудетесь легким переляком. Якщо з магістралями порядок, робимо наступне:
• відключіть ПНВТ
від прямої і зворотної магістралей, візьміть прозору пластикову ємність об'ємом
до 5 літрів з чистим дизелем, дві метрові трубки, хомути для кріплення
конструкції;
• приєднайте шланги
до ПНВТ — замість магістралі і обратки;
• видаліть повітря з
ПНВТ. Для цього ємність з дизелем потрібно розташувати вище насоса, відкрутити
штуцер обратки на насосі, відкачати повітря, закрутити штуцер;
• заведіть мотор на
3-5 хвилин.
• залиште ємність з
паливом вище насоса на 8-10 годин. Якщо після закінчення цього часу двигун
заведеться і буде працювати нормально, значить, повітря підсмоктується з
паливної магістралі;
• тепер розташуйте
ємність нижче насоса і теж залиште на 8-10 годин. Якщо мотор не запустився або
запустився, але не функціонує належним чином, повітря потрапляє в систему через
ПНВТ. Якщо двигун нормально завівся і працює, "підсмоктує" трубка
поверння палива форсунок.
Таким же методом можна перевірити паливний
фільтр і підкачувальний насос.
Ця нехитра, але довготривала діагностика
може виявити як кілька лазівок для повітря, так і жодної. Тоді залишається один
варіант: повітря потрапляє в систему через паливний бак.
Все ж краще довірити діагностику і ремонт
фахівцям — на профільних СТО є спеціальне обладнання, кваліфіковані фахівці,
які діють за перевіреними алгоритмами.
Взагалі, в 99% випадків повітря потрапляє
в систему через неякісний догляд. І, як відомо, проблемі простіше і дешевше
запобігти, ніж усувати. Тому відповідальний водій повинен:
• регулярно
перевіряти стан паливної системи, міняти витратні матеріали та фільтри;
• вибирати якісні
фільтри і витратні матеріали;
• заправляти хороше
паливо;
• вчасно міняти
зношені елементи — трубки, хомути;
• своєчасно
обслуговувати форсунки;
• якщо з'явилися підозри,
що двигун не функціонує належним чином, відразу їхати на діагностику.
© 2025 Овсійчук Ігор