Наприклад: WAUBH54B11N111054
ЧОМУ СКРИПЛЯТЬ ГАЛЬМА 16 Трав 2022 в 14:35

Той, хто зустрічався з гальмівним писком, розуміє, наскільки це жахливий звук. Він дратує власників автомобілів та змушує поламати голову майстрів. Писк гальм – найбільш поширена скарга на гальмівні колодки. Чому може виникнути такий звук, через що в одних моделях він гучніший, порівняно з іншими, і як запобігти його появі? Про це йтиметься нижче.

Писк: де, як, чому він проявляється

У процесі зупинки машини труться одна об одну поверхні дисків, гальмівних колодок. За рахунок того, що вони відрізняються коефіцієнтами тертя, структурою з’являються вібрації. Самі деталі можуть бути різними. Все залежить від взятого на виробництво матеріалу, шорсткості поверхонь. Що ж до складу дисків, то тут у різних моделях будуть незначні відмінності. Найбільше коливань доводиться витримувати супорту, коли направляючою пересувається гальмівна накладка до диска у певному напрямку. Після появи вібрації передаються всім деталям системи. Часто елементи починають резонувати з іншими елементами шасі. Залежно від частоти звуку, можуть сприйматися як скрип чи свист. Чому виникає неприємний звук, може бути кілька причин. Від цього залежать методи усунення ефекту.

Перша причина – з чого складаються гальмівні колодки, їхній коефіцієнт тертя. Чому одні свистять, інші працюють непомітно.

Про те, що спорткари та гоночні боліди можуть видавати свист при гальмуванні, відомо практично кожному. Причому на них стоять н бюджетні системи гальмування, а найкращі інноваційні, що пропонуються на даний момент. Більше того, боліди не підкорюються нормам, а це означає, що виготовляючи гальмівні колодки, компанії зосереджуються на тому, щоб гальмівний ефект виходив максимально якісним, а коефіцієнт тертя – підвищеним. Аналогічна ситуація спостерігається з авто, що належать до виду Supersport. Яскравий представник Ferrari.

Ефективність процесу зупинки залежить від певних параметрів, а саме – гідравлічних умов. Вони не мають відношення до омологації, тобто виробникам не потрібно дотримуватись певних норм при виготовленні, а значить можна приділити увагу головним елементам системи гальмування – циліндру та супортам. Є можливість проекспериментувати з колодками, що мають більшу потужність. Зміни дають змогу впливати на тертя, гальмівний ефект. Прикладом може бути комплект EBC Apollo, встановлений в більшість спорткарів. Також показово виглядають із різним діаметром супорта, чия ціна стартує від 30 тисяч гривень, на Ferrari. Невідповідність у навантаженнях на систему гальмування на Skoda Octavia та BMW X6M під час зупинки на граничній швидкості у 6 разів. Колодкам на джипі доводиться витримувати як сотні тисяч кілометрів, так і різко його гальмувати. Вони повинні з цим справлятися відмінно. EBC довели, що такі деталі можна виготовити.

Друга причина – в якому стані перебуває система. Як правило, поява неприємних звуків при гальмуванні пов’язана з незадовільним станом складових гальмівної системи. Причому почати скрипіти гальмівні колодки можуть незалежно від того, хто саме їх виготовив. Навіть якщо стоятимуть бездоганні надійні вироби, все одно може виявитися неприємний шумовий ефект. Хоч виробниками і докладається максимум зусиль, щоб виготовити ідеальну продукцію, але вони не в змозі повністю передбачити умови, за яких транспортний засіб буде експлуатуватися насправді. Виробники лише здатні вплинути на склад суміші, що використовується під час виготовлення, а також видозмінити конструкцію колодки. Але їм не під силу передбачити якість, періодичність та умови проведення технічного обслуговування.

В якому саме стані знаходяться складові системи гальмування: гальмівні колодки, супорти та інші елементи – також важливо, як і рецептура фрикційного матеріалу, що використовується на виробництво колодок. Саме про це розмова піде нижче.

Гальмівні колодки можуть почати свистіти та пищати з кількох причин. Якщо авто нове, проблеми можуть з’явитися після першої заміни колодок на нові. Причини тут можна назвати такі:

• Пил, що залишився після зносу попередніх деталей, осів на складові супорта.
• Поставлено нові колодки на старі зношені диски.
• Поміняні колодки, а притискні пластинки з напрямними втулками залишилися старими.

Найбільше дефекти виявляються при другій або наступних змінах комплектуючих системи гальмування.


Спеціалістів, які замінюють колодки, повинні насторожувати такі моменти:

        • Якщо в основі гальмівної системи лежать плаваючі супорти. Саме такі поставлено на 96% автомобілів. Тут можуть виникати такі проблеми:

1. Дротові, пластинчасті пружини стали менш жорсткими, тому гальмівна колодка погано закріплена в супорті. Плавному рівномірному ходу колодки може перешкоджати бруд та зношеність притискних пластинок.

2. Скоба супорта з кріпленням затискаючих пластин брудні. Їх періодично потрібно чистити від відкладень бруду за допомогою щітки з металевим ворсом.

3.  Манжети з гуми направляючих втулок супортів стали погано рухатися. Ці напрямні мають ходити легко. Для цього їх треба змащувати спеціалізованими консистентними сумішами. Саме за рахунок манжету забезпечується захист від корозії та бруду. З появою різних пошкоджень, наприклад, тріщини, пил із брудом проникають у напрямні. Вони заклинюються, контакт колодки із диском стає нерівномірним, у результаті чого утворюється писк або свист, тому колодки починають швидко зношуватися.

4. Рухливість скоби знижена, через бруд або корозію на напрямних втулках. Ці чинники значно підвищують навантаження на інші складові супорта, в результаті чого втулки зношуються нерівномірно. Внаслідок цього, через зношені манжети, які коштують не дуже дорого, можуть вийти з ладу дорожчі деталі системи гальмування. Така вада також може стати причиною виникнення писку чи свисту.

5. Поршні супортів брудні. Ущільнювачі з гуми разом з поршнями повинні бути добре очищені щадними миючими спеціалізованими засобами, перед тим, як будуть вмонтовані в супорт. До складу засобів не має входити ацетон.

6. Усі рухомі складові системи погано змащені спеціалізованими складниками. Для змащування притискних пластинок, пружин, направляючих та інших рухомих складових, необхідно використовувати спеціальні засоби, в які не входять металеві домішки, наприклад, мідна паста.

    • Якщо супорти оснащені нерухомими скобами. Такі прийнято ставити на спортивні моделі, наприклад, Audi Q7, Porsche Cayenne, Land Rover. На них може ґрунтуватися тюнінгове оснащення, наприклад, EBC Apollo. На заміну складових подібної системи гальмування йде кілька хвилин, причому з демонтажем коліс. Ще незрозумілішою є ситуація, коли купивши нові колодки, болти з настановними пружинами не замінюють, а залишають колишні, особливо якщо врахувати вартість таких машин. При цьому догляд за такими системами гальмування залишається простим. Полягає це у прецизійному очищенні зсередини і змазуванні пластинок зверху. Останні завжди трохи контактують з корпусною частиною супорта. Якщо не проводити періодичне грамотне техобслуговування, можна втратити рухливість пластинок, хід стане нерівномірним, а  притиск неповним.

        • Якщо встановлено барабанну систему гальмування. Вона заснована на пружинах, що несуть відповідальність за те, як правильно розташовані накладки. Зношені, зіпсовані пружини та їх складові, що використовуються для кріплення, втрачають функції. За кілька років використання жорсткість пружини зменшується на 30%. Більше того, пружини можуть бути пошкоджені під час заміни накладок. Саме з цих причин рекомендується міняти барабанні гальма комплектом. До нього входять всі необхідні аксесуари. Ще один варіант замінювати новими всі кріпильні пружини.

Висновок

З описаного вище цілком зрозуміло, що скрип або свист гальм помилково вважається виробничим дефектом. Думаючи так, до уваги беруть колодки або накладки однієї торгової марки. Бренд колодок та взята на їхнє виробництво суміш, мають значення. Від фрикційного складу безпосередньо залежить якість та експлуатаційні характеристики. Але в більшості ситуацій проблема появи шуму пов’язана з незадовільним станом системи гальмування, неякісним технічним доглядом та неповною заміною складових.

Факт: коли А колодки були замінені на Б і все перестало скрипіти і пищати, можна вважати правдою. Пояснити його можна тим, що було обрано бренд, де виробником використовувалася суміш із низьким коефіцієнтом тертя, за рахунок цього вдалося позбутися шуму. Але при цьому мало хто бере до уваги ту обставину, що процес гальмування став менш якісним. Причому це зрозуміти складно. Фахівці вважають, що тільки при повному регулярному ТО всіх складових системи гальмування може бути гарантоване безпечне і комфортне гальмування.

Якщо свист виявився відразу після того, як були замінені деталі, то рекомендується поїздити 5-7 днів і поспостерігати, може звук зменшиться або зникне зовсім. Слід врахувати той факт, що всім колодкам потрібен час, щоб звикнути до диска. При цьому під час гальмування може з’явитися не лише свист, а й знизиться ефективність. В цьому немає нічого страшного, мине час і показники покращуватимуться, а звуки зникнуть взагалі.