Наприклад: WAUBH54B11N111054
ЧЕРЕЗ СКІЛЬКИ КМ МІНЯТИ МАСЛО В ДВИГУНІ 9 Трав 2022 в 13:16

Багато автовласників не знають, через скільки міняти масло в двигуні свого автомобіля або сумніваються в наданих виробником даних по періодичності заміни. І неспроста. Проводити заміну через кожні 10-15 тисяч кілометрів часто не зовсім вірно. Краще при цьому керуватися кількістю відпрацьованих мотогодин і середньою швидкістю. У відповіді на питання про те, як часто міняти масло в двигуні є багато складових. Серед них — рекомендації автовиробника, умови експлуатації машини (важкі/легені, у місті/на трасі, часто/рідко використовується), пробіг до заміни масла і загальний пробіг, технічний стан автомобіля, використовується масло і так далі.

Також на періодичність заміни масла в двигуні впливають додаткові фактори — кількість мотогодин, потужність і об’єм двигуна, час з останньої заміни масла (навіть без урахування експлуатації машини). Далі докладно про те, як часто міняти масло в двигуні, яким воно буває, і інші речі, які напевно будуть вам корисні.

Що впливає на частоту заміни
Кожен автовиробник в мануалі до машини вказує докладну інформацію про те, коли міняти масло в двигуні. Однак справа в тому, що ці відомості не завжди коректні. Як правило, у документації прописано значення 10…15 тисяч кілометрів пробігу (в кожному окремому випадку кількість може відрізнятися). Але насправді на пробіг між замінами впливають кілька факторів.

10 показників які впливають на строки заміни моторного масла

Вид палива (газ, бензин, дизель) і його якість
Об’єм двигуна
Марка раніше залитого масла (synthetic, Semy-Synt, mineral oil)
Класифікація і тип застосовуваних масел (API і система longlife)
Стан моторного масла
Спосіб заміни
Загальний пробіг двигуна
Технічний стан авто
Експлуатаційні умови і режими
Якість витратних матеріалів

Приписи виробника в цей список не входить, оскільки для нього сервісний інтервал – поняття маркетингове.

Режими експлуатації

В першу чергу на терміни заміни масла в двигуні впливає експлуатація автомобіля. Не вникаючи в суть різних перехідних процесів, варто згадати два основних режими — по трасі і в місті. Справа в тому, що коли автомобіль їде по трасі, по-перше, кілометраж набігає набагато швидше, а по-друге, відбувається нормальне охолодження двигуна. Відповідно, навантаження на двигун і на використовуване в ньому масло не так висока. Навпаки, якщо машина використовується в місті, то пробіг у неї буде значно нижче, а навантаження на двигун буде вище в силу того, що вона часто стоїть на світлофорах і в пробках з включеним мотором. Охолодження при цьому буде недостатньо.

У зв’язку з цим більш грамотно було б розраховувати, через скільки потрібно міняти масло в двигуні, спираючись на мотогодини, як це робиться у вантажний, сільськогосподарської і водної техніки. Наведемо приклад. 10 тисяч кілометрів в міських умовах (з середньою швидкістю 20…25 км/год) машина проїде за 400…500 мотогодин. А ті ж 10 тисяч по трасі зі швидкістю 100 км/год — лише за 100 мотогодин. Тим більше, що умови експлуатації двигуна і масла на трасі набагато м’якше.

Їзда в умовах мегаполісу справедливо прирівнюється до їзди по твердому бездоріжжю в питанні того, як вона губить масло. Особливо це актуально у випадку, коли його рівень в картері нижче середнього, а ще гірше, коли він менше мінімального рівня. Також пам’ятайте, що влітку в жарку погоду на масло впливає набагато більша навантаження внаслідок високої температури, в тому числі від розпеченої поверхні доріг в мегаполісах.

Об’єм та тип двигуна

Що впливає на частоту заміни масла

Чим потужніший двигун, тим легше для нього пережити зміну навантаження, а також важкі умови експлуатації. Відповідно, і на масло не буде чинитися такий сильний вплив. Для потужного мотора рух по трасі зі швидкістю 100…130 км/год не надає істотного навантаження, вона буде нижче середньої. При збільшенні швидкості навантаження на двигун, а значить, і на масло, буде змінюватися плавно.

Інша справа малолітражки. Як правило, на них встановлена “коротка” трансмісія, тобто, передачі розраховані на невеликий швидкісний діапазон, діапазон робочих обертів. Відповідно, малолітражні двигуни відчувають великі навантаження в критичних режимах, ніж потужні. Коли навантаження на мотор збільшується, то зростає і температура його поршнів, а також збільшується кількість картерних газів. Це призводить до загального підвищення температури, у тому числі і температури масла.

Особливо несолодко доводиться малолітражним форсованим двигунам (наприклад, 1,2 TSI і іншим). У цьому випадку навантаження доповнюється ще і турбіною.

Навіщо потрібна регулярна заміна олії

Індикація на приладовій панелі

Що може трапитися з машиною, якщо довго не міняти масло в двигуні? Щоб відповісти на це питання, необхідно розуміти, які функції воно виконує. Будь-яке масло складається з так званої “бази” і деякої кількості присадок. Саме вони виконують захист деталей двигуна.

Під час експлуатації машини, і навіть її стоянки, відбувається безперервне хімічне руйнування присадок. Природно, що при їзді цей процес виконується швидше. При цьому формуються природні відкладення на картері двигуна, відбуваються окислювальні процеси з окремими складовими масла, змінюється його в’язкість і навіть рівень кислотності pH. Саме ці факти є відповідями на питання — навіщо міняти масло раз в рік мінімум.

Деякі автовиробники і виробники моторних масел вказують, через скільки треба міняти масло в двигуні не по пробігу, а по періодичності, як правило, по місяцях.

А при значному навантаженні описані процеси в олії відбуваються з ще більшою швидкістю. Особливо при великій температурі. Однак сучасні виробники постійно покращують технології та хімічні склади своїх масел. Тому вони здатні тривалий час протистояти забруднення і впливу високих температур.

У багатьох сучасних автомобілях ЕБУ постійно відстежує, через який час міняти масло в двигуні. Природно, це рішення приймається на основі емпіричної методики. В її основі лежать фактичні дані — середня кількість обертів двигуна, температура масла і мотора, число холодних пусків, швидкісний режим і так далі. Крім цього, в програмі враховуються похибки і технічні допуски. Тому комп’ютер повідомляє лише приблизний час, коли потрібно міняти масло в двигуні.

На жаль, на полицях магазинів країн СНД, в даний час продається велика кількість неякісних або просто підроблених моторних масел. А враховуючи, що і паливо буває часто неякісне, то періодичність заміни масла потрібно ще коригувати. Зокрема, якщо говорити, через скільки км міняти масло в двигуні, то рекомендовану кількість треба зменшити приблизно на третину. Тобто, замість часто рекомендованих 10 тисяч міняти через 7…7,5 тисяч.

Міняйте масло НЕ РІДШЕ одного разу в рік незалежно від того, експлуатуєте ви машину чи ні.

Перерахуємо причини і наслідки несвоєчасної заміни моторного масла:

Відкладення в двигуні


• Формування відкладень. Причини цього явища полягають у процесі руйнування присадок або забруднення масла продуктами згоряння в картері двигуна. Наслідками стають значне зниження потужності двигуна, збільшення вмісту токсичних речовин у вихлопних газах, їх почорніння.

• Значний знос двигуна. Причини — масла втрачають свої властивості через зміни складу присадок.

• Підвищення в’язкості масла. Це може статися з тих же причин. Зокрема, через окислення або порушення полімеризації присадок внаслідок неправильного підбору олії. До проблем, які виникають на цьому підґрунті, варто віднести труднощі з циркуляцією масла, значний знос двигуна і окремих його елементів. А масляне голодування двигуна може призвести до труднощів з запуском на холодну, в критичних випадках можливий навіть відмова двигуна.

• Проворот шатунних вкладишів. Це відбувається через засмічення масляного каналу загуслим складом. Чим менше площа його поперечного перерізу, тим більшим навантаженням піддаються шатунні вкладиші. З-за цього виникає їх перегрів і проворот.

• Значний знос турбокомпресора (при його наявності). Зокрема. великий ризик ушкодження ротора. Він виникає з причини того, що відпрацьоване масло надає значний вплив на вал компресора і підшипників. Внаслідок чого на них утворюються пошкодження і подряпини. А крім цього, брудне масло призводить до засмічення каналів змащення компресора, що може призвести до його заклинювання.

Не використовуйте машину з підгорівшим і загуслим маслом. Це додає мотору значного зносу.

Описані вище проблеми властиві машинам, що експлуатуються в міських умовах. Адже саме вони вважаються одними з найскладніших для двигуна. Далі наведемо цікаві фактичні дані, які були отримані експериментально. Вони допоможуть вам визначитися, через який пробіг міняти масло в двигуні.

Рекомендації по заміні моторного масла

Далі докладніше зупинимося на питанні, з якою періодичністю міняти масло в двигуні. Як зазначалося вище, до рекомендацій автовиробників необхідно ставитися доволі скептично. Не зовсім ігнорувати їх, але вносити свої поправки. Якщо ви їздите на машині лише в умовах міста (за статистикою, таких автовласників більшість), то це означає, що масло експлуатується у важкому режимі. Пам’ятайте, що чим менше масла в картері — тим швидше вона старіє. Тому його оптимальний рівень — трохи нижче максимальної позначки на індикаторі.

Розрахунок мотогодин для заміни масла

Вище ми писали про те, що грамотніше вираховувати періодичність заміни масла за мотогодин. Однак складність такої методики полягає в тому, що часом важко перевести кілометри в години, і на підставі цієї інформації отримати відповідь. Розглянемо докладніше дві методики, які дозволяють емпірично, однак досить точно вирахувати, через скільки міняти синтетичне (і не тільки) масло в двигуні. Для цього ваша машина повинна мати ЕБУ, який показує середню швидкість і витрата палива за останні хоча б одну тисячу кілометрів пробігу (чим більше пробіг, тим точніше будуть обчислення).

Отже, спосіб перший (розрахунок по швидкості). Для цього вам необхідно знати середню швидкість вашого автомобіля за останні кілька тисяч кілометрів пробігу та рекомендації автовиробника, на якому пробігу необхідно міняти масло. Наприклад, пробіг до заміни масла — 15 тисяч кілометрів, а середня швидкість по місту — 29,5 км/ч.

Відповідно, щоб обчислити кількість мотогодин, треба відстань поділити на швидкість. В нашому випадку це буде 15000 / 29,5 = 508 мотогодин. Тобто, виходить, щоб робити заміну масла при даних умовах, необхідно використовувати складу з ресурсом 508 мотогодин. Проте в реальності таких масел просто не існує на сьогоднішній день.

Пропонуємо для вас таблицю, де наведено типи моторних масел і відповідні їм значення мотогодин по API (American Petroleum Institute):


Припустимо, що у двигуні автомобіля залито масло класу SM/SN, яке має робочий ресурс 350 мотогодин. Для обчислення пробігу необхідно 350 мотогодин помножити на середню швидкість 29,5 км/ч. В результаті отримаємо 10325 км. Як бачите, цей пробіг разюче відрізняється від того, який пропонує нам автовиробник. А якщо середня швидкість буде складати 21,5 км/год (що більш характерно для великих мегаполісів з урахуванням пробок і простоїв), то з тими ж 350 моточасами ми отримаємо 7525 км пробігу! Тепер наочно стає ясно, чому необхідно ділити рекомендований автовиробником пробіг в 1,5…2 рази.

Інший метод розрахунку ґрунтується на кількості витраченого палива. В якості вихідних даних потрібно знати, який обсяг палива за паспортом витрачає ваша машина на 100 км шляху, а також фактичне значення. Його можна взяти з того ж ЕБУ. Припустимо, що по паспорту машина “бере” 8 л / 100 км, а фактично — 10,6 л / 100 км. Пробіг для заміни залишається колишнім — 15000 км. Виведемо пропорцію і дізнаємося, скільки машина теоретично повинна витратити на подолання 15000 км: 15000 км * 8 літрів / 100 км = 1200 літрів. Тепер проведемо аналогічні розрахунки для фактичних даних: 15000 * 10,6 / 100 = 1590 літрів.

Тепер нам потрібно обчислити, при якій відстані необхідно проводити фактичну заміну масла (тобто, скільки автомобіль проїде на теоретичних 1200 літрах палива). Скористаємося аналогічною пропорцією: 1200 літрів * 15000 км / 1590 літрів = 11320 км.

Однак перед тим як визначитися, через скільки мотогодин міняти масло в двигуні, що працює на дизельному паливі, необхідно розібратися з одним нюансом. Зокрема, чи можна використовувати моторні масла, які мають низьке лужне число (TBN), у країнах з неякісним пальним? У процесі експлуатації двигуна, і відповідно, масла, лужне число падає, а кислотне зростає. Тому логічно припустити. що перетин їх графіків при певному пробігу автомобіля говорить нам про те, що масло повністю відпрацювало свій ресурс, і далі його експлуатація тільки губить двигун. Представляємо вашій увазі графіки випробувань чотирьох типів масел з різними показниками кислотних і лужних чисел. Для експерименту бралися чотири типи масел з умовними назвами літер англійського алфавіту:

    • масло A — 5W30 (TBN 6,5);
    • масло B — 5W30 (TBN 9,3);
    • масло З — 10W30 (TBN 12);
    • масло D — 5W30 (TBN 9,2).


Як видно з графіка, результати випробувань виявилися наступними:

• масло A — 5W30 (TBN 6,5) — повністю було відпрацьовано через 7000 км;

• масло B — 5W30 (TBN 9,3) — повністю було відпрацьовано через 11500 км;

• масло З — 10W30 (TBN 12) — повністю було відпрацьовано через 18 000 км;

• масло D — 5W30 (TBN 9,2) — повністю було відпрацьовано через 11500 км

Тобто, виявилося найстійкішим масло для важко навантажених дизельних двигунів. Які висновки можна зробити на підставі наведеної інформації:

Високе значення лужного числа (TBN) критично для тих регіонів, де реалізується дизельне пальне низької якості (зокрема, з великими домішками S). Використання такого масла забезпечить вам тривалу і безпечну експлуатацію двигуна.

Якщо ви впевнені в якості використовуваного палива, то вам буде достатньо використовувати олії зі значенням TBN в районі 11…12.

Подібні міркування справедливі і для бензинових двигунів. Краще заливати олії з TBN = 8…10. Це дасть вам можливість не так часто міняти масло. Якщо ж ви використовуєте масло з TBN = 6…7, то в цьому випадку будьте готові до більш частої заміни рідини.

Із загальних міркувань варто додати, що в дизельних двигунах міняти масло необхідно трохи частіше, ніж у бензинових. А вибирати його варто в тому числі і за значенням загальних кислотного і лужного чисел.

Висновки:

Таким чином, кожен автовласник повинен сам для себе вирішити, через скільки міняти масло в двигуні. Це необхідно робити з урахуванням індивідуальних обставин. Рекомендуємо вам користуватися методиками розрахунку за мотогодин і витраті бензину, наведеним вище. Крім цього, завжди візуально оцінюйте стан масла в картері двигуна. Так ви значно знизите знос двигуна машини, що позбавить вас від необхідності проводити дорогі ремонти. Також при заміні купуйте якісні масла, рекомендовані виробником.