Наприклад: WAUBH54B11N111054
ТЕХОГЛЯД 2022 – ЧОГО ЧЕКАТИ АВТОСЕРВІСАМ 3 Лют 2022 в 13:32
Про повернення техогляду в Україні говорять постійно. Особливо з 2017 р., коли угода про Асоціацію з ЄС набула чинності у повному обсязі. На введення цієї обов’язкової процедури у нашої країни було 5 років, до вересня 2022 р.. Тому, навіть попри відсутність законодавчої бази на сьогодні, техогляд наприкінці цього року точно з’явиться. Адже навряд чи влада готова настільки підставитись перед Європейським Союзом.
Як ми вже зазначили вище, основна проблема в тому, що зараз для техогляду взагалі немає жодної затвердженої бази. У першу чергу, законодавчої. Хоча не менш важливе й те, що зараз немає бази автосервісів чи діагностичних станцій, які б могли отримали дозволи чи пройти сертифікацію на надання такої послуги.

Втім, варто пам’ятати – через зобов’язання перед ЄС техогляд точно запровадять. І якщо для цього потрібно буде приймати закони у «турборежимі» – це буде зроблено. Навіть якщо це буде в останню ніч та «на колінці». Так само й з автосервісами – для початку можуть придумати будь-яку спрощену процедуру, а потім вже покращувати систему в процесі. Так, ідея не дуже вдала, проте покажіть успішні приклади вдалих проєктів подібного масштабу.

Отже, техогляд буде. Яким він буде та до чого готуватись автосервісам? У цьому матеріалі ви знайдете все, що відомо на сьогодні, а також порівняємо досвід сусідів з ЄС і не тільки.

Що з техоглядом зараз та що пропонують
Сьогодні в Україні вже існує обов’язковий техогляд. Але не для всіх транспортних засобів. Регулярно перевірятись повинні наступні транспортні засоби:
  • вантажівки до 3,5 т – кожні 2 роки;
  • вантажівки понад 3,5 т – щороку;
  • автобуси – двічі на рік;
  • легкові автомобілі, що використовують для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку та причепи до них – кожні 2 роки;
  • таксі перевіряють щороку.
Автомобілі перевіряють на приватних сертифікованих сервісних центрах, за допомогою обладнання, описаного у “Технологічних вимогах до засобів перевірки технічного стану, обслуговування і ремонту колісного транспортного засобу” (Наказ Міністерства інфраструктури України 15.02.2012 № 106) та за процедурою, описаною у “Вимогах до перевірки конструкції та технічного стану колісного транспортного засобу, методи такої перевірки” (Наказ Міністерства інфраструктури України 26.11.2012 № 710).

Але все ж таки найбільша кількість автомобілів в Україні – легкові. Техогляд 2022 пропонують ввести саме для них. Це потрібно і для того, щоб підвищити безпеку на дорогах (95% ДТП відбуваються за участі «легковиків») та знизити рівень смертності на дорогах (зараз він вищий, ніж будь-де в Європі).

Міністерство Інфраструктури вже не вперше опублікувало для обговорення свій законопроєкт, який критикується більшістю відповідальних чи пов’язаних з процесом структур. Основна критика за те, що запропоновані норми не виключають корупції. Адже саме через це техогляд для легковиків скасували у 2011-му – тоді це просто перетворилось на торгівлю талонами від МВС.

Згідно з проєктом, легкові автомобілі повинні проходити техогляд кожні два роки. При чому для нових автомобілів цей термін складає чотири роки після першої реєстрації.

Втім, будуть ситуації, коли техогляд потрібно буде проходити позапланово.
    1.Після перереєстрації автомобіля на нового власника.
    2.Після ДТП із пошкодженнями, що вплинули на безпеку руху.
    3.Після виявлення невідповідностей та несправностей на дорозі.
Про процедуру техогляду трохи згодом, адже останній пункт цього переліку є цікавим. В проєкті пропонується вибірково перевіряти автомобілі на дорогах. Якщо під час огляду будуть виникати підозри або будуть виявлені явні невідповідності, автомобіль відправлятимуть у діагностичний центр. А там цікаво. Якщо перевірка покаже, що все добре, то за процедуру заплатить держава. А якщо ні – то талон відберуть, а за перевірку заплатить водій. І тоді протягом місяця потрібно буде пройти техогляд знову. Про штрафи в таких ситуаціях поки що не говорять. Але той центр, що видав талон такому авто, напевно оштрафують.

На прикладі цієї ситуації стає зрозуміло за що критикують проєкт та чому він досі не реалізований. Хто буде перевіряти автомобілі? Наскільки вони повинні бути експертами, щоб визначити невідповідність? Де межа між «обгрунтованою підозрою» та надмірною прискіпливістю чи намаганням причепитись до автовласника? Питання, питання.

Як організують техогляд
Кількість легкових автомобілів, що підлягають техогляду, державні експерти оцінюють у цифру близько 10 мільйонів. Щоб всі ці авто не поїхали на перевірку одночасно, пропонується наступна схема:
  • Всі авто із роком першої реєстрації, що закінчується на парну цифру чи нуль - їдуть на ТО у 2022-му, потім 2024-му й так далі.
  • Всі авто із роком першої реєстрації, що закінчується на непарну цифру, мають пройти перевірку вже у 2023-му. І потім кожні два роки.
Більше того, навантаження на СТО планують розбити по місяцях. До дати першої реєстрації потрібно додати один місяць – пройти техогляд потрібно до цього терміну (хоча можна й заздалегідь). Наприклад, якщо машина вперше була зареєстрована 10 березня 2005 року, то дедлайн для проходження процедури – це 10 квітня 2023 року.

За відсутність талону (чи іншого документу, що засвідчуватиме техогляд) планують штрафувати на 3400 грн. (або на 17 000 за повторне правопорушення).

Завдяки схемі з поступовим проходженням техогляду влада планує розв'язати проблему дефіциту сервісних центрів для перевірки авто. Адже наразі їх не вистачає. Точної кількості ніхто не називає – але йдеться про менш ніж 100 центрів, які зараз мають відповідні дозволи на проведення техогляду. Втім, державні експерти кажуть про перелік з понад 800 компаній, які здатні це робити. На цьому вони ґрунтують свій оптимізм щодо того, чи ринку потужностей вистачить для перевірки всіх потрібних авто. Але навіть такі СТО чи центри перевірки потрібно якось атестувати або хоча б просто зібрати заявки. Та якщо робити все правильно, то ситуація може бути ще складнішою. Тож можливі черги «за місяць» на проходження ТО ніяк не виключені.
Які проблеми в організації техогляду
Насправді не вирішено досить багато важливих питань. Це не єдина, але важлива причина того, чому техогляд в Україні ще не затверджено.

Наприклад, не допрацьована система, яким чином зацікавлені сервіси будуть отримувати дозвіл чи сертифікацію на проведення робіт. Немає жодного захисту від ситуації, коли чиновники блокують заявки інших компаній, проштовхуючи пов'язану з ними.

Інший нюанс в тому, що не виключена корупція у самих діагностичних центрах. Ця ситуація вже існує на ринку техоглядів для комерційних автомобілів. Є центри, які нібито перевіряють по 500-600 автомобілів щодня. Але на це закривають очі – адже компанії пов'язані з кимось, хто при владі. Сьогодні техогляд має обов’язкову фотофіксацію. Але її вимоги обходять за допомогою фотошопу (принаймні, так кажуть). Тож деякі сервіси й досі просто торгують талонами.

Розв’язати цю проблему могла б відеофіксація. А особливо – автоматичне надсилання даних перевірок зі стендів у державні хмарні бази даних. Але останнє сильно здорожчує та ускладнює процес та, можливо, зменшує кількість охочих надавати такі послуги. Втім, кажуть що відеофіксацію точно введуть – тож обдурити систему буде складніше. Також обіцяють, що будуть затверджені норми часу для перевірки кожного типу авто. І влада буде контролювати сервіси, порівнюючи їх пропускну здатність та кількість авто, які пройдуть техогляд. Сподіваємось, цього вистачатиме.

Ще одне проблемне питання – навіщо новому власнику знову проходити техогляд? Це нелогічно та й взагалі так ніхто не робить – у ЄС талон дійсний протягом всього терміну, незалежно від кількості власників.
Що перевірятимуть і як
Якщо не придумають нічого нового, то перевірка відбуватиметься за тим же регламентом, що й зараз. Нормативні акти ми вже вказали вище. Також додайте до цього ДСТУ 3649:2010 «Вимоги щодо безпечності технічного стану та методи контролювання».

Для порівняльного аналізу ми вирішили скласти у табличку дані про процедуру перевірки в Україні та ЄС. Вимоги до техогляду в ЄС взяті з Положення 2019/621 від 17 квітня 2019 року.


З того, що не перевіряється в Україні, в ЄС додатково контролюють стан акумулятору, деталей підвіски та маточини, амортизаторів, стан паливного баку та деталей вихлопної системи, а також рівень шуму автомобіля.
Цього не знайти в стандартах, але зараз активно обговорюють, що машини ретельно перевірятимуть на відповідність заводським специфікаціям. Найголовніша «страшилка», що всім автомобілям із вирізаними каталізаторами або сажовими фільтрами, техогляд не пройти. Наскільки це виявиться правдою, подивимось.З того, що не перевіряється в Україні, в ЄС додатково контролюють стан акумулятору, деталей підвіски та маточини, амортизаторів, стан паливного баку та деталей вихлопної системи, а також рівень шуму автомобіля.
До чого готуватись
 Отже, найголовніше питання – чого чекати? Про те, що техогляд буде обов'язковими, вже сказано.

Автосервісам та всім, хто здатен надавати послуги з техогляду варто розраховувати на високий попит на таку послугу. Втім, якщо техогляд запровадять, але не будуть контролювати (як це вже було й продовжується з дитячими автокріслами), то й попиту не буде. Передбачити складно.

Тому вкладатись в оснащення СТО для надання цієї послуги «з нуля» скоріше не варто. А якщо ви частково чи повністю обладнані для цього – то варто тримати руку на пульсі, щоб якнайшвидше подавати заявку та проходити сертифікацію чи що там вигадають. Звичайно, можливі прояви нечесної конкуренції з боку «чиновницьких» СТО або корупційна складова під час сертифікації.

Якщо ж закон приймуть швидко, а час ще залишиться, то варто очікувати традиційної поведінки українців – всі будуть тягнути до останнього. А потім масово поїдуть на СТО, де утворяться черги. Займати місце будуть з ночі. Власне, ситуація з обмеженнями для невакцинованих це підтвердила. В останній день всі масово штурмували пункти вакцинації.

Щодо самої послуги, то вочевидь побороти тут корупцію та нечесних перевіряльників досить складно – небагатьом країнам це вдалося. То ж ті, хто захоче купити талон та не проходити техогляд, скоріше за все знайдуть можливість це зробити. Втім, хочеться вірити, що система здебільшого запрацює як потрібно. Більшість автосервісів будуть надавати послуги чесно, а автовласники не бачитимуть у цьому лише черговий побір. І на українських дорогах стане безпечніше.