У
сучасних автомобілях з двигунами внутрішнього згоряння основним і, як
правило, — єдиним джерелом тепла для обігріву салону в холодну пору року є ДВЗ.
Доставляється це тепло, що неминуче виділяється при згорянні палива, до водія
та пасажирів по системі охолодження двигуна, частиною якої є штатний опалювач
салону, в просторіччі — пічка. Якщо не гріє пічка в машині при працюючому
двигуні, значить, в ланцюзі передачі тепла щось пішло не так.
На подив, в такий начебто
простій системі є більше дюжини пристроїв і компонентів, які можуть зламатися
або працювати некоректно. Від того, що саме зламалося — залежить можливість
усунути несправність пічки своїми силами та кінцева вартість ремонту. Для
пересічного автовласника важливо вміти, як мінімум, з більш-менш високою
ймовірністю припустити причини через які не працює пічка. Це дозволить
мінімізувати ризики того, що на СТО, наприклад, замість заміни запобіжника йому
нав’яжуть заміну всієї пічки в зборі, що разом з роботами обійдеться в немалу
суму. Однак ми забігаємо вперед — для початку розберемося з влаштуванням пічки.
Влаштування системи
опалення салону автомобілів з ДВЗ
Автомобільні інженери досить давно додумалися
використовувати для обігріву салонів автомобілів тепло, що виділяється у
великих кількостях двигунами на вуглеводневому паливі. Тепло це знімається з
блоку циліндрів антифризом, що циркулює по системі охолодження. В системі цій
зазвичай два контури — малий і великий. Після запуску холодного двигуна
теплоносій рухається по малому колу — ледве покинувши межі блоку двигуна, він
одразу подається до помпи системи охолодження й знову нагнітається до
циліндрів. Це необхідно для того, щоб мотор швидше вийшов на робочу
температуру, за якої олива прогрівається до близько 160°C і стає текучою, а
зазори в парах тертя внаслідок температурного розширення збільшуються.
Вийти у велике коло охолодження
антифризу не дає термостат, який перебуває закритим до тих пір, поки
температура охолоджувальної рідини (ОР) не підніметься до значень, які вказують
на достатній прогрів мотора. Існують також електронні термостати, які керуються
не температурою ОР, а електронним блоком управління двигуном відповідно до
показань датчика температури блоку циліндрів. Тільки після того як термостат
відкриється й випустить ОР у великий контур системи охолодження, нагрітий
теплоносій зможе циркулювати через основний радіатор охолодження, а також і
через радіатор пічки. Коли вмикається пічка, починає працювати вентилятор
обігрівача, і повітря, що проходить через його теплообмінник, розподіляється
повітряними заслінками по дефлекторах салону. Подаватися на пічку може повітря
як забортне, так і з салону (при закритій заслінці / в режимі рециркуляції
кондиціонеру).

Зі сказаного випливає перший висновок —
якщо протягом декількох хвилин після запуску холодного двигуна тепло з пічки не
надходить — це не означає, що зламалася пічка. Залежно від типу управління
(механічне або електронне через ЕБУ клімат-контролю) пічка або не включиться,
або буде ганяти холодне повітря. Чим холодніше за бортом — тим більше часу буде
потрібно на прогрів салону пічкою. І чим сучасніше автомобіль — тим довше вам
доведеться мерзнути. Річ у тім, що чим сучасніше двигун, тим
вище його ККД, а значить, менше енергії витрачається на марну роботу, тобто
перетворюється в тепло. Якщо, купуючи машину з малооб’ємним турбованим дизелем,
ви вибрали комплектацію без підігріву сидінь — доведеться шкодувати про це
кожним морозним ранком.
Так чи інакше, але якщо все працює
справно, з часом пічка дасть потік теплого повітря. Але, як то кажуть, може
дати, а може і не дати. Тоді одне з двох: або не працює пічка в машині, або —
що зовсім не одне й те саме, як могло би здатися на перший погляд — не гріє
пічка в машині. Різниця в тому, що в першому випадку взагалі не буде потоку
повітря, а в другому він не принесе від пічки ніякого тепла — тільки холодний
протяг. Значить, є проблема. Вірніше, одна з безлічі проблем з пічкою.
Справна робота салонного обігрівача
супроводжується двома основними фізичними процесами: циркуляцією тепла (у
вигляді гарячого антифризу) через теплообмінник пічки та циркуляцією повітря
через систему каналів системи вентиляції та клімат-контролю. Якщо в салоні не
стало тепло, проблема вочевидь з якоюсь із цих циркуляцій.
Порада на зиму
Після запуску холодної машини взимку
включайте рециркуляцію (закривайте заслінку повітрозабірника салону) не
відразу, а через кілька хвилин. Все одно повітря однаково холодне що всередині,
що зовні (а то й всередині ще холодніше, оскільки машина «тримає» нічний
мороз), і все одно через холодний антифриз у великому контурі системи
охолодження ще зовсім погано гріє пічка в салоні, а спочатку не гріє взагалі.
При цьому на рециркуляції ви встигнете надихати вологи, яка конденсується на
склі, ще до того, як з пічки піде хоч якесь тепло.
Повітря відразу направляйте на скло — нехай прогрівається поступово, у міру
того як піде все тепліше повітря від пічки — це краще, ніж різко перемкнути вже
гаряче повітря на холодне скло, бо від цього воно може тріснути.
Коли трохи потеплішає — можете перевести вентиляцію в режим рециркуляції, щоб
швидше прогріти салон до комфортної температури.
Не захоплюйтеся нагріванням до африканської спеки, особливо шляхом закриття
заслінки, якщо виїжджаєте рано вранці — вас може розморити аж до втрати
концентрації уваги. Водієві, з урахуванням того, як він одягнений, має бути не
холодно — і цього вистачить.
//= date("Y"); ?>
//=$_SERVER['SERVER_NAME']?>
//=$_SERVER['SERVER_NAME']?>
//=$_SERVER['SERVER_NAME']?>
//=$_SERVER['SERVER_NAME']?>
//=$_SERVER['SERVER_NAME']?>