Термін служби і забезпечення покладених на оливу функцій багато в чому залежать від якості компонентів, умов роботи та температурного режиму. Тому розберемося, чим загрожує перегрів оливи і чому відступ від температурної норми загрожує серйозними наслідками.
У питаннях контролю температурного
режиму двигуна ми звикли орієнтуватися на показники температури
охолоджувальної рідини. Якщо стрілка покажчика стабільно тримається біля
позначки +90°С, то можемо бути спокійні та впевнені, що двигун не перегрівається.
Сучасні електронні щитки приладів
багатьох легкових автомобілів дозволяють контролювати не тільки температуру ОР,
а й температуру моторної оливи й навіть температуру оливи в трансмісії (більше
стосується категорії SUV). І як показує практика, температура моторної
оливи може перебувати в діапазоні від +100°C до +180°C. Це, звичайно ж,
залежить від кліматичних умов експлуатації та від якості мастильного матеріалу.
Ті температурні показники, які ми бачимо
на щитку приладів, насправді відбивають температуру оливи в піддоні
двигуна. У зоні верхніх поршневих кілець турбованого бензинового двигуна з
безпосереднім уприскуванням пального в камеру згоряння, температура металу
поршня може досягати до +350°C.
При сильному нагріванні моторної оливи,
її в'язкість знижується і міцність оливної плівки в зоні граничного тертя в
парі «кільце — стінка циліндра» знижується. Відповідно, підвищується знос, який
призводить до зниження ресурсу і як наслідок, передчасного ремонту агрегату.
Треба розуміти, що нагрів оливи до +150-180°C є досить частим випадком в експлуатації легкового автотранспорту. Крім зниження протизносних властивостей, під час перегріву моторної оливи відбувається руйнування олива відпрацювала 2/3 свого ресурсу, то підвищені температурні і механічні навантаження можуть призвести до різкого збільшення витрат моторної оливи на чад.
Для цього використовуйте якісні
мастильні матеріали, підтримуйте радіатори системи охолодження і кондиціонера в
чистому вигляді. Своєчасно міняйте охолоджувальну рідину і стежте за
рівнями оливи та ОР. І якщо в силу якихось непередбачених обставин стався
короткочасний перегрів двигуна, обов'язково замініть ОР і моторну оливу.
Заміну оливи можна зробити з
використанням 15-хвилинного промивання системи змащення і подальшої заміни
оливи у двигуні (максимум через 5 тисяч кілометрів).
І на завершення: комп'ютерну діагностику систем автомобіля рекомендують робити двічі на рік — навесні та восени. Це захистить вас і ваш автомобіль від неприємних несподіванок.
© 2025 Овсійчук Ігор