Гальмівна рідина є не
менш важливим компонентом системи гальм, ніж диски й колодки, підсилювач гальм
або супорти. Саме вона пов’язує всі ці компоненти в єдину систему. Тому від її
стану критично залежить здатність зупинити транспортний засіб. І що особливо важливо —
некондиційний стан гальмівної рідини може не проявлятися до тих пір, поки не
настане дійсно відповідальний момент, наприклад — необхідність загальмувати на
крутому спуску.
Що буде якщо не міняти гальмівну
рідину?
Оскільки основною робочою властивістю
гідравлічної рідини є нестисливість, головною загрозою для її нормального стану
є вода. Використовувані як основа сучасних гальмовух речовини є гігроскопічними
— здатними вбирати вологу з атмосферного повітря, контакт з яким відбувається у
бачку.
Хоча сама гальмівна
рідина розрахована на сильне нагрівання завдяки своїй високій температурі
кипіння, присутня в системі вода закипає вже при ста градусах. Тобто —
перетворюється в пар, а пар — це газ, а газ — легко стискається в рази відносно
первинного об’єму. Якщо води в системі небагато, окремі бульбашки пару в цілому
знижують здатність рідини передавати зусилля — збільшуючись в об’ємі, вона
втрачає властивість нестисливості, педаль гальма стає «м’якою» й ефективність
гальмування знижується. Зміна характеристик гальмівної рідини також істотно впливає
на роботу електронних систем безпеки, таких як ABS та ESP, оскільки при
управлінні ними комп’ютер використовує в розрахунках нормальні значення.
А ось найнебезпечнішим явищем є «парова
пробка» — ділянка гідравлічного трубопроводу, повністю заповнена паром. У цьому
випадку зусилля на колесо взагалі не передається. Навіть якщо проблема виникла
на одному колесі, під час екстреного гальмування автомобіль «понесе», і
наслідки можуть бути дуже сумними.
Як дізнатися, що гальмівна рідина
потребує заміни?
У середовищі автолюбителів
побутує «правило п’яти сантиметрів» — вважається, що якщо хід педалі гальма до
максимального гальмування (блокування коліс або спрацьовування ABS) не
перевищує п’яти сантиметрів — все в порядку. Якщо ж педаль провалюється на велику глибину або
пружинить, це свідчить про попадання в систему повітря (якщо це спостерігається
після інтенсивного гальмування — про виникнення парової пробки). Однак такий
підхід багато в чому є суб’єктивним — гальмівна система різних автомобілів
налаштована неоднаково, при цьому треба ще враховувати вільний хід педалі
(призначення якого — виключити ненавмисне гальмування під час випадкового
зачіпання педалі гальма).
Головне,
як ми вже дізналися, — це те, як буде працювати рідина саме в критичній
ситуації, після кількох інтенсивних гальмувань, наприклад, в разі екстреного
гальмування під час руху по трасі в режимі розгін-уповільнення, або в кінці
довгого спуску. Замість «промацування» педалі гальма краще в ході чергового ТО
(або негайно — у разі підозрілих симптомів з боку гальм) провести тестування
рідини. Тут слід пам’ятати, що найімовірнішим способом визначити стан рідини є
вимірювання температури її кипіння.
На СТО
часто використовуються тестери, що працюють за принципом вимірювання
струмопровідності рідини, яка зростає в міру збільшення частки води. Однак використовувані
виробниками гальмівних рідин присадки можуть сильно спотворювати результати
такого тесту — наприклад, антикорозійний компонент борна кислота підвищує
струмопровідність настільки, що прилад забракує пробу навіть зі щойно розкритої
каністри.

На щастя, сьогодні
існують експрес-тестери, що працюють саме за принципом кип’ятіння. Якщо
результат не вкладається в нормативи, слід рідину замінити, не забувши після
цього прокачати гідравлічний контур гальмівної системи*.
Також приводом до беззастережної
заміни гальмівної рідини є її помутніння або наявність осаду. З огляду на
велику кількість на наших дорогах недавно ввезених європейських і американських
автомобілів з пробігом, щодо яких невідомо, чи проводив колишній господар всі
ТО вчасно, варто також рекомендувати їх власникам у будь-якому випадку міняти
гальмівну рідину.
З
якою періодичністю міняти гальмівну рідину?
Природно, не слід
нехтувати рекомендованими інтервалами, після закінчення яких необхідна заміна
гальмівної рідини. Складають вони 30–40 тисяч кілометрів по пробігу, або по
часу: не рідше ніж раз на рік для DOT3, раз у 2 роки для DOT4 та 5.1. Тут може
виникнути деяке здивування — але їздять же люди й по п’ять років — і нічого!
Так, їздять — до першого екстреного гальмування. Тому що навіть в країнах ЄС,
згідно з результатами проведеного Європейською комісією дослідження, в
середньому у 80% власних автомобілів рідина потребує заміни. Мабуть, європейцям
рекомендована частота заміни гальмівної рідини теж здається надмірною. А
даремно — відмова гальм дуже часто фігурує в описі причин серйозних ДТП.